'Als audioloog of logopedist kan je van onschatbare waarde zijn in iemands leven'

'Als audioloog of logopedist kan je van onschatbare waarde zijn in iemands leven'

Sophie wil kinderen met gehoorproblemen helpen

Sophie Verbruggen (23) behaalde eerst een bachelor in de Audiologie, en ging nadien nog voor een diploma Logopedie. Met die twee diploma’s op zak wil ze in de toekomst vooral kinderen met gehoorproblemen bijstaan. 'Tijdens mijn stage zag ik hoe baby’s met een auditieve beperking voor het eerst leerden horen. Zoiets vergeet je niet snel.'

Na in het middelbaar Latijn-Wiskunde te hebben gestudeerd, wist Sophie niet meteen welke vervolgopleiding ze daaraan moest vastkoppelen. Alle brochures die de hogescholen en universiteiten in haar brievenbus katapulteerden, heeft ze doorbladerd, zegt ze. Na heel wat opties te hebben doorstreept, merkte ze dat vooral wetenschappen, de gezondheidszorg, en het vooruitzicht om later met kinderen te werken haar aanspraken. 'Zo kwam ik vrij snel uit bij de bacheloropleiding Logopedie en Audiologie. Bovendien kreeg ik bij Thomas More de kans om twee bachelordiploma’s te behalen binnen een periode van vier jaar tijd, wat me ook over de streep heeft getrokken. Eerst ging ik dus voor een diploma Audiologie, nadien studeerde ik nog een jaar extra om ook als logopedist aan de slag te kunnen.'

'Het verhelpen van spraakproblemen is maar een beperkt onderdeel van onze job.'

Tijdens haar jaren aan de hogeschool heeft ze meer dan eens moeten uitleggen wat een audioloog en een logopedist nu eigenlijk doen. Want daar bestaat nogal wat onduidelijkheid over, zo blijkt. 'Zodra ik met deze opleiding begonnen was, kreeg ik van vrienden regelmatig de opmerking: ‘Oei, nu moet ik op mijn uitspraak gaan letten!’ Terwijl het verhelpen van spraakproblemen maar een beperkt onderdeel van onze job is. Het takenpakket van een logopedist bestaat onder andere uit het verbeteren van communicatie in zijn geheel, het werken aan iemands lees-, schrijf- en rekenvaardigheden, het verbeteren van afwijkende slikpatronen, enzovoort.'

Ook wat een audioloog doet, wordt weleens verkeerd begrepen. 'Mensen denken vaak dat enkel oudere mensen met gehoorproblemen te maken krijgen. Toegegeven: dat dacht ik vroeger ook. Tot ik ontdekte dat tot wel 5 op de 1000 baby's geboren worden met gehoorverlies of hun gehoor verliezen vlak na de geboorte. Zodra ik doorhad dat ook jonge mensen nood kunnen hebben aan een audioloog, is dat mijn grote passie geworden.'

'Mijn stages hebben vooral duidelijk gemaakt welke job ik later wel en welke ik niet wou doen.'

'Werken met zo’n jonge doelgroep vind ik vooral interessant omdat de vooruitgang die je met kinderen kan boeken vaak toch net iets groter is dan bij volwassenen. Kinderen zijn ook heel gemakkelijk te motiveren: door bijvoorbeeld een spelletje aan een oefening vast te koppelen, zijn ze vaak al meteen enthousiast.'

Wat haar het meeste is bijgebleven van haar studententijd, zijn alle stages die ze heeft doorlopen. Zes waren het er in totaal; drie binnen de opleiding Audiologie, en dan nog eens drie binnen de opleiding Logopedie. 'Mijn stages hebben vooral duidelijk gemaakt welke job ik later wel en welke ik niet wou doen. Ik merkte dat werken in een ziekenhuis of een hoorcentrum bijvoorbeeld niet echt iets voor mij was. Maar mijn stages als logopediste en audiologe bij dove en slechthorende kinderen in een school en in een revalidatiecentrum hebben wel een enorme indruk op me gemaakt. Als stagiaire zag ik ook hoe baby’s die doof of slechthorend geboren waren, en bij wie een gehoorapparaat werd ingeplant, voor het eerst leerden horen. Zoiets vergeet je natuurlijk niet snel. Het is daar dat ik voor het eerst zag dat een audioloog of logopedist van onschatbare waarde kan zijn in iemands leven.'

(Lees verder onder de foto)

Wat ook is blijven kleven, is de trip naar Rwanda die ze maakte in het kader van haar opleiding Audiologie, samen met zeven medestudenten en enkele docenten. In totaal gingen ze een week de handen uit de mouwen steken in de dovenschool Filippo Swaldone. 'Een hele week hebben we daar hard gewerkt om het gehoor van alle kinderen te testen. De taalbarrière maakte dat niet gemakkelijk; met beperkt materiaal en al spelend hebben we hen de oefeningen moeten uitleggen. Communiceren deden we verder vooral in gebarentaal. Maar ook dan krijg je zoveel liefde en voldoening terug van die kinderen. Voor mij was dat de ultieme bevestiging: dit is doelgroep waarmee ik verder wil, als logopedist of audioloog.'

Ondertussen is Sophie afgestudeerd, en wist ze een job te bemachtigen als logopediste bij Huize Eyckerheyde, waar ze bewoners met een mentale en fysieke beperking opvolgt. Enkele van hen dragen ook een hoortoestel. Een maand later startte ze haar eigen praktijk op als zelfstandige in bijberoep. 'Tijdens mijn laatste stage had ik een stagementor die me enorm heeft aangemoedigd om die stap te zetten. In mijn eigen praktijk begeleid ik ondertussen ook twee kinderen met een auditieve beperking. In het begin vond ik het een eng idee dat ik al zo snel als zelfstandige zou beginnen, maar intussen merk ik dat ik goed omringd word. Er bestaan bijvoorbeeld verschillende Facebookgroepen voor logopedisten waar ik vragen kan stellen, maar ook bij mijn stagementor kan ik nog steeds terecht.'

Nu ontvangt ze haar cliënten nog in een vrije bureauruimte in het huis van haar vader, maar in de toekomst droomt ze van een eigen praktijk. 'Het is mijn droom om ooit een groepspraktijk op te starten, waarin ik mensen uit verschillende disciplines kan samenbrengen. Niet enkel logopedisten dus, maar ook kinesisten bijvoorbeeld. Op die manier kunnen we elkaar helpen, maar kunnen we vooral ook onze cliënten zo goed mogelijk begeleiden.'


👂🗣️ Sophie volgde de opleiding Logopedie en Audiologie op de campus in Antwerpen.

👀 Benieuwd hoe jouw traject eruit kan zien? Contact dan de opleidingscoördinator. Je vindt hun contactgegevens op onze website.

🤝🏿 Of kom eens kennismaken!

 

#weareANTWERPEN People & Health
Over Thomas More

#wearemore! Twintigduizend studenten en een veelvoud aan afgestudeerden bij Thomas More-hogeschool. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Honger nog niet gestild? Check www.thomasmore.be/find-us en volg de takeovers van onze studenten op Instagram.



Thomas More
www.thomasmore.be/campussen