Als witte raaf het werkveld in

Als witte raaf het werkveld in

Birger combineert technische en communicatieve skills

Een contentmanager die niet flipt wanneer je het hebt over UI en UX, of een webbouwer die wervende webteksten weet te schrijven. Het lijkt een onmogelijke combinatie, maar straks komt alvast één zo’n witte raaf op de markt: Birger Morris volgt momenteel zijn laatste jaar Communicatiemanagement bij Thomas More nadat hij er eerder al een diploma Interactive Multimedia Design haalde. Die twee diploma’s samen zorgen voor een hoog superheldgehalte.

Straks begint Birger Morris aan zijn stage bij communicatiebureau Happiness in Brussel en daar is hij best happy mee. Je zou voor minder. Na dit academiejaar heeft hij twee diploma’s op zak, is hij een allrounder in communicatie, en heeft hij van het werkleven geproefd op twee heel verschillende stageplekken. En dat allemaal op vijf jaar tijd. Achteraf bekeken lijkt het een heel voor de hand liggend traject, maar de keuze vroeg toch wel wat wikken en wegen:

'Ik heb tijdens mijn opleiding Interactive Multimedia Design stage gelopen bij VRT Sandbox, een samenwerking tussen de VRT en innovatieve ondernemingen. Bijzonder boeiend, maar het was geen een-op-een match met wat ik had geleerd. Ik was niet zozeer met webdesign bezig maar wel met communicatiemanagement: het opvolgen van mailwisseling, het bijwonen en uitschrijven van vergaderingen, het testen van nieuwe tools en de resultaten ervan delen, enzovoort. Ik besefte dat ik dat heel graag deed maar er niet de nodige skills voor had. Ik voelde me ook nog niet klaar om het werkveld in te duiken, ik wou liever eerst nog wat jaartjes bijstuderen.'

'Ik ben nu klaar om het werkveld in te duiken. Ik heb de kennis en de skills, en ik heb er twee heel complementaire werkervaringen opzitten.'

Na zo’n fantastische ervaring bij de VRT zou je denken dat de keuze snel gemaakt zou zijn, maar dat bleek in de praktijk toch even anders uit te draaien. Een hele zomer lang twijfelde Birger aan de richting die hij uit wou: grafische vormgeving, communicatiewetenschappen, of toch liever kunstgeschiedenis? Uiteindelijk werd het niks van dat alles en koos hij last-minute voor communicatiemanagement. De tijdsdruk zat er voor iets tussen, jawel, en hij was zijn getwijfel meer dan beu, maar hij had ook heel wat steekhoudende argumenten om voor communicatiemanagement te gaan.

(Lees verder onder de foto's)

Verkort traject

'Ik wou dan toch liever niet iets puur academisch, maar eerder hands-on. Ik kende Thomas More ook als een aangename leeromgeving en ik wist dat ik er opnieuw inspirerende docenten zou krijgen. Communicatiemanagement was ook heel complementair met de digitale skills die ik al had. Ik wist dus dat ik nog veel zou bijleren. En het is mooi meegenomen dat je een verkort traject kan afleggen: ik kon meteen in het tweede jaar van start gaan, ik moest enkel nog twee vakken uit het eerste jaar meenemen.'

Birger had nog even schrik omdat hij meteen moest starten in een tweede jaar met medestudenten die elkaar al goed kennen, maar dat bleek uiteindelijk helemaal geen probleem, al was het eventjes loskomen uit de comfortzone: 'In het begin trok ik vooral op met andere studenten die ook een verkort traject volgden. Maar de docenten nemen je mee op sleeptouw zodat je al snel je plek vindt binnen je eigen richting. Zo zijn er heel wat groepswerken en vakken waarvoor je in verschillende formats moet samenwerken. Dat geeft je de kans om al je medestudenten echt te leren kennen en je vriendengroep uit te bouwen.'

Stagebeurs

Ook bij het zoeken naar een goede stageplek is er prima begeleiding vanuit Thomas More. Elk jaar wordt er een stagebeurs georganiseerd waar studenten in gesprek kunnen gaan met bedrijven die op zoek zijn naar stagiairs. Dat neemt de drempel van een sollicitatiegesprek weg, en het zorgt meteen voor een gezonde competitiespirit tussen de studenten. Dat Birger een voetje voor had in die competitie, werd al snel duidelijk: 'Ik hoorde van wel meer bedrijven dat ik een heel interessant profiel heb door de combinatie van die twee opleidingen. Ik ken de ‘backoffice’ van een website, het hele technische en visuele luik dat erachter steekt, maar ik weet ondertussen ook heel goed wat er op een website moet komen, welke content je nodig hebt om mensen aan te trekken.'

Happiness

Het communicatiebureau Happiness wil alvast Birgers allround skills zo goed mogelijk inzetten tijdens zijn stage. Zelf kijkt hij er ook ontzettend naar uit. Na zijn eerste opleiding wist hij nog niet helemaal welke richting hij uit wou, maar dat is nu wel duidelijk anders: 'Ik ben de voorbije jaren echt als persoon gegroeid. Ik ben nu klaar om het werkveld in te duiken. Ik heb de kennis en de skills, en ik heb er straks twee heel complementaire werkervaringen opzitten. Dus ja, ik voel dat ik nu als communicatiemanager een verschil kan gaan maken.'

Hij heeft er misschien zelf even over gedaan om voor een verkort traject te kiezen, maar het antwoord op de vraag of hij het anderen zou aanraden, komt heel snel en heel overtuigd: 'Ja. Je krijgt er heel wat meerwaarde voor terug. Dus laat je vooral niet afschrikken door studiegenoten die niet snappen waarom je nog verder zou studeren. Ik ben er alleen maar nog meer door gegroeid en je kan met een uniek profiel het werkveld instappen.'

Inspireert Birger zijn verhaal jou? Ontdek dan snel de bachelor Communicatiemanagement op onze website.

 

 

 

 

 

 

#weareMECHELEN Media & Communication *Graduated
Over Thomas More Stories

#wearemore! Twintigduizend studenten en een veelvoud aan afgestudeerden bij Thomas More-hogeschool. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Honger nog niet gestild? Check www.thomasmore.be/find-us en volg de takeovers van onze studenten op Instagram.



Thomas More Stories
www.thomasmore.be/campussen