Alumna Risa Somers connecteert online met offline, als een efficiënt algoritme.
‘Als UX Designer kan ik heel goed uitzoomen. Maar ik kan ook echt in de diepte gaan. Ik heb geleerd te bedenken én te ontwikkelen, te visualiseren én te coderen. Dat is onze kracht.’
UX, UI, SEO, AI,… Voor de ene is het Chinees. Voor Risa Somers is het een taal die ze moeiteloos spreekt. Risa is practice lead bij Ordina. Een plek waar ze in big data duikt, maar ook in de hoofden van haar team en klanten kruipt.
Hakkende vensterbank
Nog een mysterieuze afkorting die in het rijtje past is XD. XD staat voor Digital Experience Design. Dat is de Professionele bachelor die Risa Somers (°1997) volgt aan Thomas More in Mechelen. Haar diploma heeft ze sinds 2018 op zak. ‘En dan te denken dat ik eerst orthopedagogie wilde studeren’, vertelt ze. ‘Omdat ik mensen wilde helpen. In het secundair raadden ze dan weer boekhouding aan.’ Maar dan gaat Risa naar een SID-in, een studie-informatiedag tijdens haar laatste middelbaar. Ze hoort er David spreken, docent multimedia. Op dat moment gaat de bal aan het rollen. ‘Hoe hij die richting voorstelde… Ik dacht: shit, dat klinkt echt cool! Mijn ouders hadden wel schrik en stelden zich de vraag: kan ze daarvan leven? Nu begrijpen ze nog niet ten volle wat ik doe, maar ze zien wel dat ik gelukkig ben’, vertelt ze fier. Een leuk toeval: blijkt dat vijf van haar vrienden uit het middelbaar zich ook inschreven aan Thomas More. Ze hebben samen het einde gehaald. Ook nu nog zien ze elkaar regelmatig. ‘In die kliek heb ik als bijnaam: Hakkende Vensterbank. Maar dat mag je niet publiceren’, lacht Risa. ‘Met David heb ik trouwens ook nog contact. Hij leidde ons studentenbedrijf Designosource. Binnen dat kader maakten we een app voor weervrouw Jill Peeters. Of hadden we een project voor de stad Antwerpen. Super concreet en leerrijk. Het was ook David die me hielp de juiste job en organisatie te kiezen. Noem hem gerust mijn mentor.’
Jong én ervaren
Na haar studies start Risa bij Ordina, een consultancy bedrijf in de Benelux. Haar afdeling heet Bold en is gevestigd in Mechelen. Eerst is ze er product designer. Nu mag ze zichzelf pratice lead noemen. Dat wil zeggen dat ze een twintigtal product designers managet. Hoe dat voelt als zesentwintigjarige? ‘Aan de ene kant vind ik dat raar. Ik voel me soms jong en onervaren. Maar eigenlijk is dat niet zo. Ik ben al aan het groeien sinds mijn studententijd’, vertelt Risa. ‘Als manager is mensenkennis belangrijk. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en maturiteit. Op het werk, maar ook thuis. Ik vind het super belangrijk die te kennen. Dan pas weet je hoe je met iemand kan communiceren.’
(Lees verder onder de foto's)
Inzoomen én uitzoomen
Naast de people skills zijn, is ook een strategische blik cruciaal in haar job. Een vaardigheid die ze ontwikkelt tijdens haar opleiding. ‘Als UX Designer kan ik heel goed uitzoomen. Maar ik kan ook echt in de diepte gaan. We leerden bedenken én ontwikkelen, visualiseren én coderen. Dat is de kracht van XD.’ Hoe de workflow dan in zijn werk gaat? ‘Je stelt eerst de vraag: waar wil de klant naartoe? En wat zijn de noden van de gebruikers? Op basis daarvan creëren we een product. Vroeger deed ik nog het design, maar dat doen mijn collega’s nu. Dan gaat het ontwerp naar de developers en schrijven zij de code. Daarna komt het terug tot bij mij en checken we of het werkt. Ruwweg is dat het werkproces.’ Momenteel is KBC haar klant. Vier dagen per week werkt ze voor de bank, waarvan tweeënhalve dag ter plaatse. ‘Voor KBC doe ik nu al twee jaar consultancy. Ik ben bezig geweest met Bolero, hun online beleggingsplatform en ook met Kate. Nu werk ik aan grote systemen voor hun medewerkers. Dat is leuk, want ik ben zelf ook klant. Puur toeval wel’, lacht ze.
Niet op het gemakske
Het valt op: op haar kantoor zitten vooral jonge mensen. Met op de bureaus zakjes suikerbonen. ‘Onze benjamin is drieëntwintig jaar. De oudsten zijn rond de veertig. Toch is het niet per se een jonge business. Het is wel weggelegd voor gedreven mensen. Op sollicitaties zeggen wij dat ook: het is hier niet op het gemakske’, lacht Risa. ‘Aan de andere kant vind je hier de ruimte om je te ontplooien. Die kreeg ik zelf ook. Ik kwam recht van de schoolbanken, zonder enige werkervaring. Eigenlijk waren ze niet op zoek naar een junior, maar ze hebben me toch aangenomen. Ik deed al wel een studentenjob in de branche, bij een start-up. Dat was een goeie leerschool. Maar ook een eyeopener: ik wil iets groters’, vertelt ze nog.
Moederschip
Consultancy blijkt haar ding. ‘Ik werk aan verschillende projecten en leer telkens andere mensen kennen. Maar je hebt ook altijd nog het mothership. Zo noemen wij Ordina. Je kan terug. Om je batterijen op te laden, een gesprek te doen of om Mexican Night te vieren op ons dakterras’, lacht Risa. ‘De sfeer is hier los. Maar ook warm. Je wordt geholpen.’ Als ze haar bucketlist bovenhaalt, staat werken voor de politie bovenaan. ‘Ik heb al voor zelfstandigen gewerkt, in de autosector en nu bij de bank. Ordina heeft ook klanten in onder andere de Politiezone van Antwerpen. Mijn collega’s vertellen dan over welke apps die ze maken voor politiemensen. Daar zit veel data achter. En dan bestaat de uitdaging: hoe kan je dat het beste visualiseren? Het lijkt me een hele coole context om in te werken.’
(Lees verder onder de foto's)
Bijleren
Risa zit in een business die elke dag verandert. ‘Eigenlijk elke seconde’, vertelt ze. ‘Gelukkig kunnen we veel workshops volgen om bij te blijven en nieuwe dingen te ontdekken. Of we hebben onze eigen events van Bold@Work waar onze collega’s komen vertellen waar ze mee bezig zijn. Soms komt er een special guest spreken. Onlangs ging dat over Artificial Intelligence, over hoe wij op die kar kunnen springen. Maar ook: wat zijn de gevaren? Super boeiend! Zelf geef ik ook regelmatig workshops aan klanten. Ja, ik babbel graag’, lacht ze.
Van online naar offline
Na de werkuren stapt Risa bewust uit de digitale wereld. ‘Ik ben niet zo verknocht aan mijn gsm en neig eerder naar boeken, naar old school papier. Ik ben ook graag bij mijn dieren. Of ik ontspan tijdens een loopje. Soms lukt het me mijn hoofd leeg te maken. Soms blijkt het net een creatief moment. Heerlijk.’ Geen wonder dat haar favoriete app Strava is. ‘Maar ook Google Drive.’ Om dan tijdens dat offline moment toch iets te kunnen noteren op haar smartphone? ‘Soms’, lacht ze. ‘We zijn een huis aan het verbouwen en dan is dat super handig. Ach, online of offline, het is sowieso een grenzeloze wereld.’
👩🏿💻 Risa volgde de bacheloropleiding Informatiemanagement en Multimedia met keuzetraject Digital Experience Design op de campussen in Mechelen.
👀 Benieuwd hoe jouw traject eruit kan zien? Contacteer dan de opleidingscoördinator. Je vindt hun contactgegevens op onze website.
🤝🏿 Of kom eens kennismaken!