Be the change you want to see

Be the change you want to see

Van student naar gastdocent met een missie

Je hebt klagers. Die vinden dat alles fout loopt en dat luid laten horen. Je hebt doeners. Die zien wat er fout loopt en dat proberen te veranderen. En dan heb je nog Hamza Ouamari. Die niet alleen zelf dingen verandert, maar in zijn enthousiasme bedrijven én studenten meetrekt om ook in actie te schieten. Zijn missie: zorgen dat inclusieve communicatie niet in een apart vak blijft hangen maar dat alle communicatie inclusief wordt.

Hamza Ouamari heeft één ommetje gemaakt: na zijn opleiding Humane Wetenschappen is hij een jaar rechten gaan studeren. Omdat iedereen hem dat aanraadde. Hij voelde al snel dat het niks voor hem was: “Tijdens dat jaar was ik in de aula een logo aan het ontwerpen of marketingcampagnes aan het bekijken. Het laatste waar ik mee bezig was, waren de casussen die voor mij lagen.” Hij maakte zijn jaar af, maar koos daarna resoluut voor zijn passie: inclusieve communicatie.

“Ik had dat ‘vuur’ al toen ik opgroeide: de wereld die ik op straat zag, die vond ik helemaal niet terug in de media. Je kan daar dan wel kwaad om worden, maar hoe kan je nu verwachten dat de communicatiewereld representatief is als die zelf niet divers is samengesteld? Om het met een cliché quote te zeggen die ik ooit op Pinterest zag passeren: ‘Be the change you want to see’. En dus ben ik Communicatiemanagement gaan studeren. Ik vond het meer dan tijd om op die wereld in te breken. Dat vuur heeft er ook voor gezorgd dat ik ben blijven gaan, ook vandaag nog.”

“Ik was tijdens mijn studies zo’n beetje de ‘ambetanterik’ die bij elke expert class een punt wou maken van inclusieve communicatie. Dat kwam in mijn ogen nog veel te weinig aan bod. Ik stel me bij communicatie zelf altijd de vraag: zou dat bij die of die doelgroep ook werken? Want diversiteit is zoveel breder dan etniciteit. Het gaat over leeftijd, sociale klasse, geaardheid, enzovoort. We blijven nog te veel in de status quo van wit, mannelijk, heteroseksueel en middenklasse steken. Ik probeer telkens heel bewust dat brede kader te bekijken.”

“Gelukkig had ik in de opleiding enthousiaste docenten die me in die focus hebben aangemoedigd. Ondertussen kan en mag ik in mijn job dat punt elke dag blijven maken. Ik werk momenteel bij NextGenity, een consultancy- en marketingbureau dat de jongeren in al hun diversiteit wil bereiken. Binnenkort maak ik de overstap naar Inclusify, een heel recent opgericht communicatiebureau met focus op inclusie en diversiteit. Daar mag ik opnieuw aan de slag met bedrijven en organisaties om hun communicatie inclusiever te maken.”

Gelukkig had ik in de opleiding enthousiaste docenten die me in die focus hebben aangemoedigd.

(Lees verder onder de foto's)

“Dat vuur is dus blijven branden. En nu mag ik dankzij Thomas More dat vuur ook doorgeven aan studenten. Ik ben na mijn studies regelmatig teruggevraagd door Thomas More, om te komen vertellen over mijn job of om deel te nemen aan eindwerkjury’s. Vorig jaar kreeg ik ook de vraag om een vak te helpen geven. En zo is de bal echt beginnen rollen. Vandaag ben ik gastdocent en heb ik mijn eigen studenten.”

“Ik organiseerde onlangs een bootcamp van één week rond inclusieve communicatie. Ik had een beetje schrik dat dat te taai zou worden, maar de studenten waren dag na dag massaal aanwezig. De verhalen die daar werden gedeeld, de referentiekaders die zo sterk werden opengetrokken, de nieuwe inzichten die de studenten kregen: het thema heeft heel veel losgemaakt. Het is fijn om te zien dat, los van de docenten, ook de studenten voelen dat er nood is aan aandacht voor inclusieve communicatie.”

Je voelt dat de docenten mee zijn met vernieuwingen en er geen moeite mee hebben om dingen los te laten en opnieuw te beginnen.

“Les krijgen bij Thomas More is toch anders. Je hoort vaak dat docenten een beetje vastgeroest zijn, maar dat is hier zeker niet het geval. Je voelt dat de docenten mee zijn met vernieuwingen en er geen moeite mee hebben om dingen los te laten en opnieuw te beginnen. De docenten krijgen ook de vrijheid om les te geven zoals ze zelf willen. Dat zorgt voor een drive die de studenten doorheen de lessen ook meekrijgen. Dat vind ik echt cool om te zien én om te doen.”

Ik vind het fantastisch dat ik niet alleen in mijn job voor inclusieve communicatie kan blijven gaan, maar dat vuur ook kan doorgeven aan de studenten. Want straks staan zij in die communicatiewereld, en zijn zij de marketeers.

“Ik vind het fantastisch dat ik niet alleen in mijn job voor inclusieve communicatie kan blijven gaan, maar dat vuur ook kan doorgeven aan de studenten. Want straks staan zij in die communicatiewereld, en zijn zij de marketeers. En dan hoeft er hopelijk op termijn geen apart vak rond inclusieve communicatie meer te zijn. En moeten er ook geen communicatiebureaus meer zijn die zich alleen maar daarop richten. Als ik die impact mee kan creëren, als ik mezelf op den duur ‘misbaar’ kan maken, dan ben ik blij, dan heb ik mijn werk gedaan.”

Inspireert Hamza zijn verhaal jou? Ontdek dan snel de bachelor Communicatiemanagement op onze website.
#weareMECHELEN Media & Communication *Graduated
Over Thomas More

#wearemore! Twintigduizend studenten en een veelvoud aan afgestudeerden bij Thomas More-hogeschool. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Honger nog niet gestild? Check www.thomasmore.be/find-us en volg de takeovers van onze studenten op Instagram.



Thomas More
www.thomasmore.be/campussen