'Bij Marcom kon ik al mijn creativiteit kwijt.'

'Bij Marcom kon ik al mijn creativiteit kwijt.'

Alexandra volgde het graduaat Marketing- en Communicatiesupport

Al doende leren. Dat is wat Alexandra wou. De graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport paste helemaal in dat plaatje. Toen ze na een tijdje op de werkvloer voelde dat ze nóg meer wilde leren, deed ze dat ook gewoon en schreef zich in voor een verkort traject. Want na een graduaat, kan je nog veel kanten uit. ‘Studeren doe je in de eerste plaats voor jezelf, doe iets wat je gelukkig maakt!’ Hoog tijd voor een paar vragen aan Alexandra.

Marcom, wat betekent dat eigenlijk?

Marcom staat voor Marketing- en Communicatiesupport, maar dat is nogal een mond vol, dus wij zeggen Marcom! Je leert hier echt veel: marktonderzoek, zoekwoordenanalyse, copywriting, Photoshop, strategieën .... Je leert zowel functioneren in groep als zelfstandig. Je start met wat theorie en daarna mag je meteen beginnen te creëren. Zo organiseerden we met de klas een event van a tot z, ontwikkelde ik voor mijn afstudeerproject een volledige webpagina en deed ik enorm veel ervaring op tijdens het werkplekleren.

Waarom koos je voor een graduaatsopleiding?

Ik koos voor een graduaat omdat ik graag een praktische opleiding wilde volgen. Op twee jaar tijd word je er klaargestoomd om aan het werk te kunnen gaan binnen een bepaalde sector, dat is toch fantastisch?

Pas op, al die praktijk wil niet zeggen dat het een gemakkelijke opleiding is. Je hebt minder examens dan bij een bacheloropleiding, dat wel. Maar bij een graduaatsopleiding moet je de theorie meteen omzetten in praktijk. In oefeningen op de campus en snel daarna in een échte werkomgeving. Ik zou dus zeker niet durven te beweren dat een graduaatsopleiding gemakkelijker is dan een bachelor. De focus ligt gewoon anders.

Ik heb nog even getwijfeld tussen het graduaat Marketing- en Communicatiesupport en Bedrijfsorganisatie, maar koos uiteindelijk voor Marcom omdat ik mijn creativiteit verder wilde ontwikkelen.

Vertel eens wat meer over dat werkplekleren?

Tijdens het werkplekleren draai je mee in een marketing- of communicatiebedrijf waar je coaching krijgt van professionals. Je krijgt veel vrijheid in de keuze van de werkplek. Voor de eerste twee maanden koos ik voor een plek vlakbij huis; Deltaworx. Ik hield me er bezig met hun sociale media, met het updaten van hun blog en het bewerken van foto’s en met het rekruteren van studenten.

Daarna trok ik vijf maanden naar Bobex. Dat waren zalige maanden! Ik heb er zoveel ervaring opgedaan. Ik was er copywriter en SEO-marketeer. Schreef artikels, maakte concurrentieanalyses en backlinks en deed zoekwoordanalyses. Mij collega’s daar hebben me enorm veel geleerd.

(Lees verder onder de foto's)

Hoe was de sfeer in de opleiding?

Top! Als je maar met dertig bent, leer je elkaar sowieso goed kennen, je kán hier geen nummer zijn. Docenten zijn echt heel betrokken. Je wordt als student van begin tot eind ondersteund bij alles wat je wil ondernemen. Je hele traject lang word je opgevolgd. Als je even de moed verliest, staan de docenten klaar om je weer hoop te geven. ‘Komaan, even doorbijten!’ Onze opleidingsverantwoordelijke belde je tijdens een lastige periode soms zelfs gewoon op, om te checken hoe het met je gaat. Dat is ongelofelijk. Ik heb zelfs nu nog steeds contact met haar.

Zou je opnieuw voor Thomas More kiezen?

Wel, ik heb het zelfs gedaan! (lacht) In februari ben ik begonnen aan een verkort traject Journalistiek. Ik geraak hier maar niet weg!

Thomas More is echt de school voor creatievelingen. Je medestudenten maken het een fijne plek, er lopen hier zo veel mensen met nieuwe ideeën en gedrevenheid rond dat er altijd wel iets te doen valt op de campus! Ik voel me hier echt op mijn gemak

Wat zijn je toekomstplannen?

Ik ben momenteel aan het werk als reclameplanner bij Ads&Data. Dat is leuk werk met een goede mengeling van marketing en communicatie, maar ik voel dat ik echt zelf dingen wil creëren en realiseren. Vandaar mijn keuze voor het verkort traject Journalistiek. ​ Mijn studententijd is blijkbaar nog niet voorbij en dat vind ik helemaal prima! (lacht)

Ik zie mezelf veel doen later. Ik zou graag een boek schrijven, maar ook een eigen marketingbedrijfje leiden, copywriten of journalist worden. Door te doen, ontdek je wat je wil, daar geloof ik in. Ervaring opdoen, op school en daarbuiten. En dan zien we wel waar mijn pad mij brengt!

Heb je nog tips voor studiekiezers?

Doe! Ga op onderzoek! Ontdek welke opleiding jou aanspreekt en ga op zoek naar persoonlijke ervaringen van studenten. Stel alle vragen die je wil. Volg eens een openlesdag of ga langs op de campus, het is hier echt een open school. Kom de vibe eens voelen, je zal niet teleurgesteld zijn!

Maar het allerbelangrijkste: studeer voor jezelf, kies iets wat jou gelukkig maakt en wat jou zin geeft om elke ochtend uit bed te stappen. Je latere zelf zal je hiervoor nog bedanken!


📚 Alexandra volgde de graduaatsopleiding Marketing- en Communicatiesupport op de campus in Mechelen.

📍 Ook in Antwerpen en Geel kan je deze opleiding volgen.

✌🏽 Volg je de opleiding in dagonderwijs? Dan studeer je twee jaar.

👨‍👨‍👧‍👧Wil je de opleiding combineren met je job of je gezin? Dan kan je in Geel terecht en volg je drie jaar les in deeltijds onderwijs.

👀 Benieuwd hoe jouw traject eruit kan zien? Contacteer de opleidingscoördinator. Je vindt hun contactgegevens op onze website.

🤝🏿 Of kom eens kennismaken!

 

 

 

#weareMECHELEN Media & Communication *Graduated
Over Thomas More Stories

#wearemore! Twintigduizend studenten en een veelvoud aan afgestudeerden bij Thomas More-hogeschool. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Honger nog niet gestild? Check www.thomasmore.be/find-us en volg de takeovers van onze studenten op Instagram.



Thomas More Stories
www.thomasmore.be/campussen