'Blij dat ik dat papiertje toch heb gehaald!'

'Blij dat ik dat papiertje toch heb gehaald!'

Opvoeder Dits promoveerde dankzij zijn graduaatsdiploma

Dits werkte al tien jaar als opvoeder toen zijn werkgever hem aanmoedigde om toch dat diploma te halen, zodat hij hem promotie kon geven. Dits bleef fulltime werken bij Huis Helena (MPI Oosterlo) - een woonvoorziening voor mensen die permanente begeleiding nodig hebben - en behaalde ondertussen een graduaat orthopedagogische Begeleider. Nu zit hij helemaal op zijn plek als hoofdopvoeder.

Na zijn middelbare school, ging Dits meteen aan het werk. ‘Ik was achttien, mijn hoofd stond absoluut niet naar studeren. Ik ben een man van de praktijk, dat papiertje behalen, daar was ik niet mee bezig. Ik was er ook gewoon te jong voor.’

Een belangrijk papiertje

Pas toen hij ouder werd, zag Dits de dingen anders. ‘Je ontdekt dat je dat papiertje toch nodig hebt als je vooruit wil in je job. Ze geloofden in mij op mijn werk en ik had de capaciteiten, maar helaas geen juist diploma voor de job van verantwoordelijke. Ik heb even getwijfeld want het is niet niks, een gezin, een job en een studie combineren. Maar ik ben ontzettend dankbaar dat ik de kans heb gekregen én genomen om nu, op latere leeftijd, toch nog voor dat diploma te gaan.’

Praktijkervaring had Dits genoeg, maar een studie zorgde voor een welgekomen breder theoretisch kader. Het belang daarvan wordt wel eens onderschat. ‘Mensen denken vaak aan pampers vervangen en boterhammen smeren als ze ‘opvoeder’ of ‘begeleider’ horen, maar dan slaan ze de bal helemaal mis. Deze job gaat veel verder dan fysieke verzorging.’

Interessante handvaten

‘Ik werkte – en werk – ​ met een bijzonder uitdagende doelgroep, jongvolwassenen met ernstige gedrags- en emotionele stoornissen (GES+) en een verstandelijke beperking. Deze jongeren hebben nood aan een intense en geïndividualiseerde vorm van ondersteuning. Om hen dagdagelijks te kunnen begeleiden, heb je een goede basis nodig. Achtergrond en kennis.’

‘Hoe herken je noden en emotionele signalen? Hoe reageer je gepast? Hoe blijf je in verbinding? Hoe stel je helpende grenzen? De antwoorden op deze vragen zijn moeilijker dan het lijkt. Tijdens mijn opleiding kreeg ik daar stevige theoretische handvaten voor, dat helpt.’

'Om mijn jongeren emotioneel te kunnen bijstaan, moet ik ook inzicht hebben in mijn eigen emoties als begeleider.'

Zelfreflectie

Er gaat ook veel aandacht naar zelfreflectie. ‘Heel interessant. Om mijn jongeren emotioneel te kunnen bijstaan, moet ik ook inzicht hebben in mijn eigen emoties als begeleider. Het enige wat je aan een situatie kan veranderen is vaak je eigen reactie of gedrag.’

‘Dat soort inzichten zijn toch vanzelfsprekender als je al wat ouder bent. Ik ben eigenlijk blij dat ik pas op latere leeftijd aan deze opleiding ben begonnen. Met volle goesting en 100% concentratie. Ik put ook ondertussen uit tien jaar ervaring waardoor ik de theorie heel snel begrijp en weet te plaatsten in de praktijk.’

Studeren zonder uitgaan

Die ervaring deelde Dits graag met zijn klasgenoten. ‘Ze kwamen wel eens raad vragen ja, maar zij motiveerden me ook! Ik had een heel leuk contact met mijn medestudenten. Dat leeftijdsverschil heb ik nooit als iets vervelends ervaren. Ik ging dan wel nooit mee uit omdat ik als fulltime vader andere avondplannen had, maar we hadden zeker plezier samen!’

Naast het studeren, fulltime werken en kinderen opvoeden, bouwde hij ook nog eens zijn eigen huis. ‘Ik heb dus een stevig aantal korte nachten gekend! Maar alles is mogelijk, zeker met een partner die volledig achter je staat. Alles komt neer op een goede planning maken. En dan moet je soms opofferingen maken en op zondag thuisblijven om te studeren in plaats van mee een ijsje gaan eten met de kinderen. Maar je weet waarom je het doet, dan gaat dat.’

Op jaren passie!’

Dits werkt nog steeds voor MPI Oosterlo, als hoofdopvoeder nu. ‘Ik ga elke dag met plezier werken. Echt waar, het is hier nooit saai. Ik werk graag met mensen en wil helpen waar ik kan. Ik hoop op nog vele jaren deze job met evenveel passie als vandaag!’


πŸ’ž Dits volgde de opleiding Orthopedagogische Begeleiding op onze campus in Geel.

πŸ“ Deze opleiding kan je volgen op de campus in Geel, Lier, en Antwerpen.

πŸ‘€ Benieuwd hoe jouw traject eruit kan zien? Contacteer dan de opleidingscoördinator. Je vindt hun contactgegevens op onze website.

🀝🏿 Of kom eens kennismaken!

 

πŸ“ Lier πŸ“ Geel πŸ“ Antwerpen Gezondheid & Welzijn *Werken en studeren *Graduated
Over Thomas More. Hier gebeurt het.

Hier begint het. Aan de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een community van bijna 22.000 studenten, medewerkers en onderzoekers. En een veelvoud aan afgestudeerden. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Hier gebeurt het.