'Een auto helemaal zelf opbouwen om er dan mee door de velden te crossen. Zalig!'

'Een auto helemaal zelf opbouwen om er dan mee door de velden te crossen. Zalig!'

Dagmar volgt de bacheloropleiding Leraar Secundair onderwijs: Techniek en Mechanica.

Al van toen ze een klein meisje was, is Dagmar gefascineerd door automechanica en alles wat daarbij komt kijken. Nu zelf crossen en lange uren rechtstaan in een atelier moeilijker worden door een fysieke beperking wil ze haar kennis graag doorgeven aan kinderen. Jongens én meisjes graag: ‘Wat een misvatting, dat techniek en wetenschappen jongensrichtingen zijn.’

Dat Dagmar zich zou gaan verdiepen in techniek en mechanica was voor haar vrienden en familie geen verrassing. ‘Nee, daar heeft niemand ooit raar van opgekeken. Het heeft mij gewoon altijd al geboeid. Mijn vader deed aan autocross en ik ging al van toen ik kind was mee. Ik vond het zo cool! Vanaf mijn veertiende, de minimumleeftijd, zat ik zelf in een auto. Twee jaar reed ik wedstrijden.’

Dagmars weekenden bestonden uit hele dagen buiten zijn, de geur van modder en olie, voorbijrazende auto’s. ‘Het valt moeilijk uit te leggen, de magie van een crossveld. Je hebt natuurlijk de adrenaline van door velden te racen. Maar het gaat ook om de gezelligheid van het wereldje. Iedereen kent iedereen en we delen allemaal dezelfde passie.’

(Lees verder onder de foto)

Story image

Van de auto naar de klas

Op de middelbare school volgde Dagmar Mechanische Technieken en op haar achttiende begon ze aan een bachelor Automechanica. ‘Ik verwachtte een meer praktische opleiding, ik ben graag bezig, maar die bachelor was heel theoretisch. Het was eigenlijk niks voor mij.’

Bovendien kreeg Dagmar steeds meer last van haar benen. ‘Ik heb een aangeboren handicap aan mijn benen en kan moeilijk lang staan. De hele dag in een werkhuis staan, werd fysiek te moeilijk. Toch wilde ik alle kennis die ik al had opgedaan in het middelbaar en daarna, niet verloren laten gaan. Ik vond Mechanische Technieken zo leuk als middelbare scholier, dat ik besloot een lerarenopleiding te volgen.’

Dagmar wil op die manier haar kennis én passie doorgeven. ‘Ik vond het vroeger al leuk om mijn jongere broers uitleg te geven over de technische vakken en hen te helpen groeien. Dat wil ik nu kunnen doen voor alle kinderen die interesse hebben in mechanica.’

Alle kinderen, jongens en hopelijk ook veel meisjes. Want alles wat met techniek en mechanica te maken heeft, wordt toch nog te vaak als ‘iets voor mannen’ gezien. Helemaal ten onrechte, vindt Dagmar. ‘Nu ook, voor het vak Mechanica ben ik het enige meisje. Dat is toch straf? En in het middelbaar was ik ook één van de enigen.’

(Lees verder onder de foto)

Story image

Een warme oproep aan alle meisjes

‘Hoe dat komt weet ik niet goed. Vroeger kregen meisjes nogal snel te horen dat ze niet technisch aangelegd waren, maar dat is echt niet waar. Ik heb nog nooit, in al die jaren, het gevoel gehad dat ik me moest bewijzen tegenover de jongens in mijn opleiding! Technisch inzicht en vaardigheden kan je leren, op school begint iedereen gewoon van nul. En de sfeer hier is trouwens echt goed. Ik amuseer me tussen die mannen!’

Een vrouwelijke leerkracht voor een klas vol jongens, kijken de leerlingen daar nog van op? ‘Tijdens mijn stage merk ik dat het voor mij nooit onwennig is, voor de jongens soms wel! (lacht) Alleen maar in het begin hoor, ze hebben gauw door dat ik het vak evengoed beheers als een man.’

‘Bij deze dus graag nog een oproep aan alle meisjes: wees niet bang om die zogenaamd mannelijke richtingen te kiezen! Ik kan alleen maar hopen dat ik een voorbeeld ben en jullie volgen.’(glimlacht)

Blijven crossen

Wat Dagmar zichzelf toewenst voor de toekomst? ‘Ik cross nog af en toe, dat mag zo blijven. En als ik echt mag dromen, hoop ik na mijn opleiding aan de slag te kunnen gaan als leerkracht op mijn oude middelbare school. Tot aan mijn pensioen! (lacht) Dat lijkt me heel leuk, op dezelfde school kunnen blijven groeien.’ Maar misschien eerst nog wat verder studeren. ‘Een postgraduaat Leercoach en Sociaal-Emotionele Coach volgen, staat ook op mijn verlanglijstje. Leerlingen begeleiden die net wat extra steun kunnen gebruiken, dat lijkt me fantastisch.’


👩🏽‍🔧 Dagmar studeert voor Leraar Secundair Onderwijs op Campus Kruidtuin in Mechelen.

📍 Ook in Antwerpen, Geel, Turnhout en Vorselaar kan je een lerarenopleiding volgen.

👀 Benieuwd hoe jouw traject eruit kan zien? Contacteer dan de
​opleidingscoördinator. Je vindt hun contactgegevens op onze website.

🤝🏿 Of kom eens kennismaken!

 

#weareMECHELEN Education
Over Thomas More Stories

#wearemore! Twintigduizend studenten en een veelvoud aan afgestudeerden bij Thomas More-hogeschool. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Honger nog niet gestild? Check www.thomasmore.be/find-us en volg de takeovers van onze studenten op Instagram.



Thomas More Stories
www.thomasmore.be/campussen