'Een goeie mix van online en fysiek, dat is de toekomst'

'Een goeie mix van online en fysiek, dat is de toekomst'

Eva en Bruno begonnen in volle coronacrisis als docent bij Thomas More

Ongeveer een jaar geleden viel alles stil. Een pandemie hield de wereld in zijn greep. Ook dit land ging in lockdown. Bijna alles ging op slot, de scholen incluis. Sindsdien is er veel gebeurd. Er is nog steeds covid-19. De ziekte bepaalt nog steeds de agenda. Maar er zijn nu ook vaccins en er is hoop op beterschap. En het onderwijs? Dat ging ondanks alles gewoon door. Meestal online, af ten toe 'on campus', soms met haken en ogen en vaak met de moed der wanhoop, maar ook met een opmerkelijke veerkracht. Hoe zou het zijn met de dapperen die midden in de coronacrisis als docent in het onderwijs stapten? Kennen zij hun studenten en hun collega's al? Vonden ze hun plek in de orde der dingen of bengelen ze nog ergens in space? We vroegen het aan Eva (35) en Bruno (54). Beiden komen ze uit de privé, maar waar Eva nog maar één keer in het docentenlokaal was, werkt Bruno veel meer op de campus dan thuis. Het kan verkeren.

Story image

BRUNO DE FILETTE, Mechelen-Zuid
​Fulltime lesopdracht
Autotechnologie op Campus De Nayer o.a. diagnose 3 (graduaten), labo (bachelor Automotive Management), thermodynamische processen, labo verbrandingsmotoren en autolab

Ik zat al 15 jaar in de eindwerkencommissie van autotechnologie. Dat was mijn link met Campus De Nayer. In december verloor ik mijn job als manager bij bandengigant Bridgestone in Zaventem. Een reorganisatie. Ik werkte daar al 26 jaar. Collega Marc Pecqueur die ik nog ken uit mijn studententijd, zag op LinkedIn dat ik een nieuwe uitdaging zocht en vroeg me of die vacature niks voor mij was. Nu was het opleiden van mensen, mensen zien groeien, iets wat ik het liefste deed in mijn job. Dus ik dacht: waarom niet? Ik heb mijn praktijkervaring en ik heb tal van cursussen gevolgd zoals communicatievaardigheden en time- en stressmanagement waarin wel een gelijkenis met onderwijstechnieken zit. Op 28 januari ben ik begonnen. En het gaat goed. Ik heb echt het gevoel dat de studenten het oppikken.

Story image

EVA VAN HERBRUGGEN, Mechelen
​20% lesopdracht business op Campus De Vest en Campus National, graduaten
WInkelmanagement en Marketing - en Communicatiesupport, bachelor Marketing, o.a. verkoopstechnieken en consumentengedrag

Ik ben al 8 jaar sales- en marketingconsultant België en Nederland voor de Griekse hotelketen Grecotel. Door de coronacrisis is mijn werkvolume momenteel teruggeschroefd tot een kwart. Ik was toe aan een extra uitdaging en dus vroeg ik mij af waar binnen mijn job mijn ware passie lag. Vanuit mijn expertise touroperators en reisagenten informeren en enthousiasmeren, dat is mijn ding, dacht ik. Aan de slag gaan in het onderwijs was een logische stap. In september ben ik aangeworven, maar ik kon pas in november echt starten met lesgeven. Die eerste twee maanden heb ik elke opleiding gevolgd die ik te pakken kon krijgen om mezelf voor te bereiden op mijn nieuwe opdracht en mijn nieuwe wereld: Canvas, Mentimeter ... noem maar op.

Aan een job in het onderwijs beginnen in deze bizarre tijden? Hoe doe je dat? Is het onbegonnen werk of valt allemaal nogal het mee?

Eva: Ik heb nog maar twee keer fysiek lesgegeven. In Antwerpen bij Winkelmanagement. In Mechelen heb ik nog geen leslokaal van binnen gezien. Als zelfstandige in hoofdberoep ben ik het natuurlijk gewoon om van thuis uit te werken, maar in normale omstandigheden ben ik ook veel op de baan om klanten te ontmoeten en dat contact mis ik wel. Bij Thomas More heb ik al veel fijne collega's 'gezien', maar dan op het scherm, weinigen in het echt. Ik ben één keer toevallig in de docentenkamer op de campus verzeild en al even toevallig was er die dag nog één andere collega. We zijn aan de praat geraakt en daar is alvast één interessante connectie uit voortgekomen. Ik bedoel maar: natuurlijk is dat veel fijner. Ik heb heel wat webinars gevolgd, maar hoe makkelijk is het niet als je op de gang een collega kunt aanspreken om te vragen waar je dit of dat vindt en hoe zij zus of zo doen. Ik volg ook een cursus professionalisering voor nieuwe docenten via de lerarenopleiding en daar heb ik wel een fijn groepje collega-starters gevonden om ervaringen mee te delen. Dat helpt.

'Ik zal er alles aan doen om zo snel mogelijk een goeie docent te worden' (Bruno)

Bruno: Ik heb het geluk dat de meeste van mijn vakken labo's zijn. De helft van de klasgroep oefent in het lab, de andere helft heeft een thuisopdracht en zo wisselen ze af. Eigenlijk ben ik dus veel op de campus en zie ik bijna dagelijks studenten en collega's. Het begin was zwaar, want je kent de structuur niet, maar ik moet zeggen dat ik fantastische collega's heb die altijd klaarstaan om te helpen. Ik vond vrij snel mijn weg op De Nayer. Ik volg trouwens zoveel mogelijk ​ lessen van collega's om mijn eigen kennis op te frissen, want sommige dingen zaten natuurlijk ver weg, vooral thermodynamica (lacht). Nu, het lukt! Ik heb voorlopig alleen les in het eerste jaar en ik heb toch nog geen klachten gehad. Ik doe het graag, ik zou hier graag blijven en ik zal er alles aan doen om zo snel mogelijk een goeie docent te worden.

'Er zijn al heel wat tools waarmee je ook op afstand heel interactief les kunt geven' (Eva)

Ondanks de hindernissen en het harde labeur om 'erin te komen' hebben beide nieuwkomers in het onderwijsvak het gevoel dat ze op het juiste toekomstspoor zitten.

Eva: Ja, ik vind het heel fijn. Anderen iets bijleren, je passie doorgeven, ik doe dat graag. Ik zou mijn job als consultant graag blijven combineren met een lesopdracht. Ik kijk natuurlijk wel uit naar meer contact met mijn collega's en naar fysieke lessen, al geloof ik echt dat online lessen perfect kunnen passen in het programma, zeker theoretische vakken. Er zijn al heel wat tools waarmee je ook op afstand heel interactief les kunt geven en ook voor de studenten kan afstandsonderwijs een toegevoegde waarde hebben. Anderzijds zal contactonderwijs altijd een extra dimensie hebben. Passie en enthousiasme zijn toch beter voelbaar in het echt. Ik ben ervan overtuigd dat een goeie mix van online en on campus de toekomst is.

Bruno: Ik heb binnenkort mijn eerste 'bespreking', maar zoals ik al zei: ik doe het graag, ik heb het gevoel dat het me ligt en ik wil dit ook blijven doen. In de privé had ik misschien meer economische voordelen, maar op mijn leeftijd speelt dat geen rol meer. We hebben het goed en ik ben gewoon blij dat ik iets kan doen waarmee ik anderen kan helpen. En hopelijk volgend jaar meer live lessen he. Het probleem met online lesgeven, zeker als de groep wat groter is, is toch dat je het oogcontact mist, dat je er moeilijker de studenten uithaalt, die niet mee zijn, die dreigen af te haken en vaak is dat niet omdat ze het niet kunnen he. Vooral voor de eerstejaars hoop ik echt dat we snel weer naar de campus kunnen. Zij missen toch ongelooflijk veel.

(wm)

πŸ“ Sint-Katelijne-Waver πŸ“ Mechelen Technologie & ICT Bedrijf, Organisatie & Toerisme
Over Thomas More. Hier gebeurt het.

Hier begint het. Aan de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een community van bijna 22.000 studenten, medewerkers en onderzoekers. En een veelvoud aan afgestudeerden. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Hier gebeurt het.