Kroeshaar? Gebruik Gold Butter!

Kroeshaar? Gebruik Gold Butter!

Wendy Agyins businessidee zit in het KBC Start it-programma

Gold Butter? Het is geen James Bond-film en ook geen broodsmeersel. Het is de naam van de start-up van de Antwerpse Wendy Agyin, laatstejaars Bedrijfsmanagement, ondernemer in spe. Wendy wil een natuurlijk haarproduct om kroeshaar te verzorgen op de markt brengen. De winst? Nu heb je nog een product of drie nodig om ’s morgens je krullen in vorm te krijgen, met Gold Butter is dat straks verleden tijd. Nu steeds meer vrouwen wereldwijd kiezen voor hun natuurlijk kroezend kapsel, is de potentiële markt enorm. En Wendy, zelf gezegend met een prachtige bos kroeshaar, wil all the way gaan. Ontdek het verhaal achter de haarbos van Wendy en de filosofie van Gold Butter.

‘Shampoo en klaar? Vergeet het maar met kroeshaar’, zegt Wendy. ‘In de Afro-gemeenschap is er heel wat te doen over haarverzorging. De tijd dat vrouwen van Afrikaanse origine bijna allemaal hun haar lieten steilen (rechtmaken nvdr) om aan westerse normen te beantwoorden, is voorbij.  We wisselen heel wat weetjes uit over hoe je je kapsel best verzorgt. Kroeshaar is namelijk heel droog en er moet veel vet in. Ik wil nu een natuurlijk en duurzaam verzorgingsproduct op de markt brengen waarmee je snel en efficiënt je haar klaarmaakt voor een nieuwe dag.’

Gold Butter is niet zo maar een smeersel. Er zit een persoonlijk en maatschappelijk verhaal achter, een stuk geschiedenis, een filosofie en een toekomstdroom. En Wendy's verhaal.

KBC doet mee

Wendy Agyin heeft net het KBC-bootcamp achter de rug, als we haar bellen. Door de coronamaatregelen ging  de tweedaagse van het acceleratorprogramma dit jaar volledig online door, maar Wendy heeft er toch veel van opgestoken, zegt ze.  Haar start-up Gold Butter is  een van de 67 uitverkoren businessideeën, geselecteerd uit  280 inzendingen, die de volgende drie maanden een ‘versnelling’ krijgen met een intensief programma dat in totaal een heel jaar in beslag neemt. Op het einde van de rit moet het plaatje compleet zijn en kan de boter misschien al de markt op. Eerst via de webshop, straks via cosmetica- en kapperszaken.

Goudkust

Gold Butter is  niet zo maar een smeersel. Er zit een persoonlijk en maatschappelijk verhaal achter, een stuk geschiedenis, een filosofie en een toekomstdroom. En Wendy's verhaal.

‘Al vanaf mijn zes jaar liet ik mijn haar steil maken met chemische producten, zegt Wendy. ‘Tot ik enkele jaren geleden last had van brandwondjes op mijn hoofd. Dat was voor mij een keerpunt. Ik heb mij toen volledig op het kroeshaar gestort, zeg maar. Ik ben me daarin echt gaan specialiseren. Ik heb honderden filmpjes bekeken. Via mijn YouTube-kanaal en mijn Instagram deel ik filmpjes met tips en tricks en uiteindelijk heb ik dus besloten om er echt mijn toekomst van te maken.’

‘Ik ben in  België geboren’, vervolgt Wendy. ‘Maar mijn roots liggen in Ghana, het geboorteland van mijn ouders. De ondernemingslust heb ik  met de paplepel binnengekregen want mama en papa hebben een bedrijf dat voedingsproducten uit Ghana importeert. ik heb  dan ook een sterke band met het land, ik ben er al vaak geweest, ik heb er familie en een netwerk  en ik wil Gold Butter, na België en Nederland, ook daar lanceren.’

En ook de naam Gold Butter komt uit Afrika. ‘De naam heb ik ontleend aan Gold Coast, zegt Wendy. ‘Dat was een van de namen voor Ghana toen het land nog een Britse kolonie was. Een van de ingrediënten is shea butter, een plantaardige boter afkomstig van een Afrikaanse boom, die in dat deel van Afrika veel voorkomt. De boter is heel gekend is in Ghana vooral als huidcrème  en wordt daar ook geproduceerd.‘

Wereldwijd

‘Gold Butter is een natuurlijk product voor vrouwen met kroeshaar’, zegt Wendy.  ‘Steeds meer vrouwen van Afrikaanse origine laten hun haar niet meer steilen, ‘maar herontdekken hun eigen natuurlijke kapsel. Het is echt een wereldwijd  fenomeen, een cultuuromslag, een kwestie ook van bewustwording en maatschappelijke bevrijding. Je eigen identiteit aanvaarden en koesteren in plaats van je aan te passen.’

Er zit dus ook element  van ontvoogding en bevrijding in het Gold Butter-concept, een feministisch trekje ook. De start-up mikt ook op duurzaamheid door gebruik te maken van natuurlijke grondstoffen en als er winst wordt gemaakt, gaat tien procent van de opbrengst naar een vrouwenorganisatie in Ghana.

IceCube

Het idee om het businessidee te pitchen voor het KBC-programma kwam van IceCube, de innovatie –en ondernemershub van Thomas More in de Kempen. ‘Ze hebben me echt goed geholpen om mijn pitch te finetunen’, zegt Wendy die in haar derde jaar Bedrijfsmanagement zit, in de afstudeerrichting Business en Ondernemen. ‘Let hierop en daarop, vergeet dat niet, ... dat was echt een grote hulp.’

'Deze start-up wordt meteen mijn eindstage en ja, ik zie dit echt als mijn toekomst. Ik hoop over een paar weken al een eerste prototype klaar te hebben. Voor Gold Butter werk ik samen met een studente die in haar masterjaar Chemie zit en we hebben onze lijst met ingrediënten klaar. Voor de samenstelling mogen we de labo’s van Campus Geel gebruiken. En dan gaan we dat prototype uittesten. Maar dat is nog maar het begin van het traject natuurlijk. Er komt heel wat bij kijken om een verzorgingsproduct op de markt te brengen. Meerdere testfases, een heel vergunningstraject, want er is ook heel wat wetgeving rond. Of de formule  geheim is? Tja, we gaan niet alles verklappen natuurlijk’ (lacht).

(wm)


👩🏾‍🦱 Wendy studeert Bedrijfsmanagement in Geel. Ook in Mechelen en Turnhout kan je de opleiding volgen.

🛄 Heb jij, net als Wendy, koffers vol commerciële bagage? Check in @ de opleidingen uit het interessegebied Business & Tourism.

🤝🏿 Helemaal overtuigd? Schrijf je in voor het nieuwe academiejaar.

#weareGEEL #weareMECHELEN Business & Tourism
Over Thomas More Stories

#wearemore! Twintigduizend studenten en een veelvoud aan afgestudeerden bij Thomas More-hogeschool. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Honger nog niet gestild? Check www.thomasmore.be/find-us en volg de takeovers van onze studenten op Instagram.



Thomas More Stories
www.thomasmore.be/campussen