Hoe gezond zijn e-sports?

“Onlinegames zijn soms zelfs beter dan een gewoon bordspel.”

Explosief tikken op je gsm, toetsenbord of console. Is dat wel goed voor ons? De coördinatoren van de opleiding e-sportsmanagement aan de Thomas More-hogeschool vinden alvast van wel. Ook onderzoeker Nele De Witte gelooft in de voordelen. “Vergeet het clichébeeld van de eenzame puber achter zijn Playstation die zijn kamer niet uitkomt. Gamen kan zelfs je sociale skills triggeren.”

Uitverkochte arena’s, topspelers die onthaald worden als supersterren en miljoenen kijkers: e-sport, ofwel professioneel gamen in teamverband, zit de laatste jaren enorm in de lift. Er zijn zelfs e-atleten die er hun job van maakten. “Noem het gerust de Champions League van het gamen”, vertelt Bart Van Eemeren. Hij is coördinator van het keuzetraject e-sportsmanager op Campus Turnhout en doceert er ook. “Het is natuurlijk een totaal ander gegeven dan fysiek en traditioneel sporten. Al zijn er zeker raakvlakken. Voor alle duidelijkheid: het gaat niet over exergames met VR-brillen of fietsen met Zwift. Wel over wie er bijvoorbeeld de meeste tegenstanders kan doodschieten.” Steven Jacobs - coördinator van het onlinetraject en ook docent - vult aan: “De fysiek en alertheid van de e-sporters moeten echt top zijn. Achter hen zit daarom een heel team aan mental coaches, physical trainers,… Vergelijk het met een Formule 1-coureur. Max Verstappen is officieel ook geen atleet.” Net zoals autosport zijn e-sports in Vlaanderen niet officieel erkend als sport. In landen als Noorwegen, Finland,… maar ook in Azië is dat wel het geval. “Mag ik nog iets ophelderen?” vraagt Bart. “In de sector schrijven we ‘esports’ zoals het Engelse ‘email’. Maar volg gerust de Nederlandse spelregels, want dan gebruik je een liggend streepje”, lacht hij. ​

Bord VS scherm

Naar het onderzoek dan. Daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen gamers en e-sporters. “Ouders vinden het vaak supertof als hun kind gezelschapsspelletjes speelt en een boek leest, maar niet als ze achter een scherm zitten”, vertelt Nele De Witte. Zij is van opleiding psychologe en voor Thomas More onderzoeker binnen het Expertisecentrum Zorg & Welzijn. Vanaf dit jaar doceert ze ook Digitale Psychologie in de opleiding Toegepaste Psychologie. “Toch zien we dat ze gelijkaardige voordelen hebben. Zowel bij bordspelletjes als in onlinegames ontspan je en leer je redeneren en strategieën uitdenken”, duidt Nele. “Sterker nog: games zijn soms zelfs beter, omdat het tempo daar veel hoger ligt. Als je bijvoorbeeld Counter-Strike speelt, moet je heel snel alles gezien en gekozen hebben.”

(Lees verder onder de foto's)

Gelijkgestemden

Eén op vier bij jongvolwassenen speelt volgens onderzoek online samen met vrienden. Ook onze sociale skills zouden dankzij het gamen dus worden aangesproken. Nele: “Eenzaamheid was vroeger een grote uitdaging bij het gamen. Terwijl we nu zien dat games zelfs helpen om makkelijker sociaal contact te leggen. Ook op de toernooien: je leert in team werken. Het gaat dus veel verder dan het klassieke beeld van een puber die alleen op zijn kamer Playstation of Nintendo speelt.” Bart bevestigt: “Dat was gamen voor 2010. Nu komen ze na de scouts thuis en spelen gewoon verder met hun vriendjes. Online en met gelijkgestemde zielen.”

Serious games

Steven speelt vooral Trading Card Games, zeg maar kaartspelen via het internet. Ook Bart gamet als hij tijd heeft. Call of Duty bijvoorbeeld met vrienden die hij al jaren kent. Nele is ooit gestart met GTA. Er bestaan dus ontzettend veel soorten computerspelletjes. De gamingwereld is dan ook uitgegroeid tot de grootste entertainmentindustrie van de wereld. “Vergeet zeker niet de serious games die als extra doel hebben iets te leren”, voegt Nele toe. “Het Amerikaanse leger gebruikt het om een strategie bij te brengen. Carl Boel van Thomas More ontwikkelde een VR-app om kinderen veilig te leren fietsen op straat. Of Silver - van het Vlaams Expertisecentrum Suïcidepreventie - ontwikkelt je gevoelens. Veel beter dan een droog boekje.”

Real life

Naar de nadelen en vooroordelen dan. Want hoe verslavend en gewelddadig zijn games nu echt? Nele: “Gameverslaving bestaat. Dat betekent dat je leven eronder lijdt en je niet meer normaal functioneert. Gelukkig is dat een klein percentage: 3 tot 8% van de gamers toont risicovol gedrag. De oproepen op de druglijn gaan volgens het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs in 9% van de gevallen over problematisch gamen. Daarnaast bestaan er gedegen studies die tegenspreken dat games met geweld ook effectief aanzetten tot geweld. Ja, omdat de visuals zo knap zijn, benaderen games soms real life. Maar het is niet omdat je mensen aanrijdt in GTA, je dat in het echte leven ook wil doen. Bovendien vertellen die mass shootings meer over de beschikbaarheid van vuurwapens dan over gaming.”

(Lees verder onder de foto's)

Miljonairs

Bij jongvolwassenen tussen 18 tot 25 jaar gamet 1 op 4. Bart: “Wist je trouwens dat de wekelijkse gamers gemiddeld 42 jaar zijn? 51% zijn mannen, 49% vrouwen. Want ook Candy Crush Saga is een game. Of GeoGuessr waarin je via Street View moet raden waar je bent.” Terug naar het gamen in competitieverband. Ongeveer 8% van de gamers volgt e-sports. Sommige topspelers verdienen miljoenen per jaar, zoals NoTail, de oprichter en speler van het team OG die 2 keer na elkaar het DOTA 2 toernooi won. Steven: “Al valt het grote geld vooral te halen via Twitch, YouTube of andere platformen. Zo heb je de wereldberoemde streamer Ninja die Fortnite speelt voor een webcam.” In ons land is Eefje Depoortere het bekendste gezicht in de gamewereld. Zij is e-sportsjournaliste. Onder haar nickname ‘Sjokz’ presenteert en analyseert ze enorm veel toernooien. “Zij kaartte onlangs ongepast gedrag tegenover vrouwen in de gamewereld aan”, vertelt Nele. “Onlinecontact is inderdaad ongefilterd, dus daar valt zeker nog winst te halen. Er wordt gelukkig gewerkt aan AI chatbots die je uit het spel gooien bij harde taal.”

Next level

De e-sports zijn dus booming business. Er bestaan grote beurzen voor gaming, WK’s (remember Counter-Strike in het Sportpaleis met maar liefst 40.000 toeschouwers), festivals (op Pukkelpop kon je terecht in de E-rena), steden zoals het Poolse Katowice die op de kaart worden gezet,… Zelfs de kroonprins van Saudi-Arabië is fervente fan en zou volgend jaar de eerste Olympische Spelen voor e-sports organiseren. Voor wie ook ‘next level’ wil gaan: je kan manager worden in die bijzondere wereld. Sinds dit jaar start Thomas More met het keuzetraject e-sportsmanagement op Campus Turnhout. De hogeschool werkt daarvoor samen met partners uit het werkveld zoals het Belgische bedrijf Unlocked, de grootste organisator van game- en e-sportsevents in de Benelux. Steven: “Enerzijds is de richting er voor wie een gezonde interesse heeft in het organiseren van toptoernooien. Anderzijds is het ook breder. Je kan e-sports ook als middel inzetten in het werkveld om zo een breder doelpubliek aan te spreken.” Bart: “Erna kan je aan de slag bij sportclubs, maar ook bij federaties, gemeentebesturen,… Wist je trouwens dat elke voetbalploeg van de Eerste Klasse minstens 1 e-sporter in dienst heeft? Ze spelen EA Sports FC (n.v.d.r. het vroegere FIFA) tegen elkaar. Kleinere clubs zijn daar helaas nog niet mee bezig. Maar het is wel dé manier om jongeren te bereiken. Onze afgestudeerden zijn de link tussen die twee werelden.” Van een gamechanger gesproken…


🖥️ 🏆 Ontdek de bacheloropleiding e-sportmanager op de campus in Turnhout.

🏀 Meer geboeid door fysiek sporten of psychologie? Check dan zeker onze andere sportopleidingen of check onze opleiding Toegepaste Psychologie in Antwerpen.

🤝🏿 En kom eens kennismaken!

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Thomas More. Hier gebeurt het.

Hier begint het. Aan de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een community van bijna 22.000 studenten, medewerkers en onderzoekers. En een veelvoud aan afgestudeerden. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Hier gebeurt het.