‘Ik wil Frans terug populair maken bij de jeugd’

‘Ik wil Frans terug populair maken bij de jeugd’

Marianne is leraar godsdienst en volgt de Verkorte Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs via afstandsonderwijs

Marianne (38) is leergierig en steeds op zoek naar uitdagingen. Ze heeft al een master in godsdienstwetenschappen en een bachelor Verpleegkunde. Toch besloot ze om ook de Educatieve Bachelor voor Secundair Onderwijs in een verkort traject te volgen via afstandsonderwijs op de campus in Vorselaar.  ‘Ik ben bang dat de uren godsdienst in de toekomst alleen maar zullen minderen. Er is minder interesse voor en politiek ligt het ook gevoelig,' zegt Marianne. ‘Talen studeren was altijd een hobby, maar ik had geen diploma waarmee ik ze mocht onderwijzen.’ Marianne slaat dus twee vliegen in één klap: ze mag talen studeren en behaalt meteen haar diploma.

Na haar studententijd trok Marianne naar het buitenland waar ze werkte als verpleegkundige in nachtdiensten. Toen ze terug naar België verhuisde, wilde ze een ‘normaler’ uurrooster. ‘Ik wil werken wanneer andere mensen werken en slapen wanneer anderen slapen. De directrice van mijn middelbare school zei: ’Marianne als je terugkomt naar België, laat het dan weten, dan ga ik zien of er hier op school geen plek is voor jou. ’Ik kwam terug en kon starten als interim godsdienst. Zo ben ik in het onderwijs gerold.’

Marianne werkte na deze interim nog drie jaar als verpleegkundige op de verpleegsterschool in Lier. Toen ze van haar eerste kindje beviel, wilde ze terug meer structuur. Ze begon als leraar godsdienst in de secundaire school in Westerlo, waar ze tot op de dag van vandaag werkt.

'Ik heb zin om af en toe eens uit te breken en van iets anders te proeven. Dit is ook de reden waarom ik Frans wou bijstuderen.’

(Lees verder onder de foto's)

Een hart voor talen

Naast uitdaging is ook afwisseling zeer belangrijk voor Marianne. ‘Af en toe mag er eens iets nieuws komen. Ik zie mij niet tot mijn 65 jaar alleen maar godsdienst geven. Ik heb zin om af en toe eens uit te breken en van iets anders te proeven. Dit is ook de reden waarom ik Frans wou bijstuderen.’

Marianne is van kinds been af al geïnteresseerd in talen. In het middelbaar kreeg ze niet altijd de uitdaging die ze zocht. ‘Voor mij had het niveau in de lessen soms dat stapje hoger mogen zijn. Op mijn 18 jaar had ik geen zin meer om talen te gaan studeren omdat ik dacht dat dit te evident zou zijn en ik de uitdaging zou missen.’ Nu 20 jaar later zet ze toch de stap. ‘Het leukste aan een taal is dat je de liedjes kan begrijpen. Mijn hart maakt een sprongetje bij alle Romaanse talen. Ik vind die mooi en heel poëtisch.’ Dat ze krantenartikels en nieuwsberichten vlot kan volgen in andere land vindt Marianne een meerwaarde. ‘Op die manier kan ik binnenkijken in een ander land. In je hoofd kan je even reizen ook al zit je gewoon thuis.’

Tijdens een Bedevaarttocht naar Lourdes kwam Marianne tot het inzicht dat ze graag Frans wilde bijstuderen. De groep waarmee ze op tocht ging was tweetalig. ‘Ik merkte dat ik er plezier in had om Frans te spreken. Het is eigenlijk een talent dat onbenut gebleven is.’ In september stond Marianne op de Opencampusdag.

'Ik wil de jongeren heel graag laten voelen dat Frans leuk kan zijn en een dat het een verrijking is.'

(Lees verder onder de foto's)

Voor en achter de schoolbanken

De beslissing om terug te gaan studeren ging natuurlijk niet over een nacht ijs. Marianne stippelde met begeleiding van trajectbegeleider Caroline haar traject uit. ‘Met drie jonge kinderen in huis wilde ik liefst niet te ver van huis studeren.’ Dat de trajecten bij Thomas More flexibel zijn op maat van volwassenen ondervond Marianne ook. ‘De formule afstandonderwijs met één halve dag les per maand sprak me meteen aan en maakte het voor mij haalbaar.’ Dat deze twee voorwaarden ingelost werden, zorgde ervoor dat Marianne de stap waagde.

Marianne combineert de opleiding met haar 4/5de job in het secundair onderwijs als leraar godsdienst. ‘De opleiding die ik volg is eigenlijk een eenjarige opleiding. Ik heb de opleiding verdeeld over drie jaren omdat ik dit bijstudeer voor mijn plezier.’ Marianne is niet gehaast om dit diploma te behalen. ‘Door het spreiden van de vakken over meerdere jaren was het voor mij haalbaar om werken, studeren en mijn gezin te combineren.’

‘Wat ik enorm waardeer aan Thomas More is dat men hier echt lesgeeft met oog op de klaspraktijk. Je wordt echt klaargestoomd om voor de klas te gaan staan.’ Marianne merkt dat de docenten voeling hebben met het werkveld en dat maakt de interactie zo fijn.  

Marianne kijkt uit naar haar stage. ‘Ik vond de taallessen vroeger altijd heel leuk. Ik vind het straf dat ik nu op de speelplaats vaak hoor hoe onpopulair de lessen zijn. Ik wil de jongeren heel graag laten voelen dat Frans leuk kan zijn en een dat het een verrijking is. Ik wil het levende frans onderwijzen!’


👩‍🏫 Marianne volgt de Educatieve Bachelor voor Secundair Onderwijs in verkort traject op de campus in Vorselaar.

📍 Ook in Mechelen kan je dit verkort traject volgen.

👀 Benieuwd naar hoe jouw traject eruit kan zien? Contacteer dan de  opleidingscoördinator. Je vindt de contactgegevens op onze website. 

🤝🏿 Of kom eens kennismaken

#weareVORSELAAR Education *Werken en studeren
Over Thomas More Stories

#wearemore! Twintigduizend studenten en een veelvoud aan afgestudeerden bij Thomas More-hogeschool. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Honger nog niet gestild? Check www.thomasmore.be/find-us en volg de takeovers van onze studenten op Instagram.



Thomas More Stories
www.thomasmore.be/campussen