‘Maak fouten! Ik ken geen betere manier om te leren.’

‘Maak fouten! Ik ken geen betere manier om te leren.’

Maarten koos voor de bachelor Leraar Secundair Onderwijs en is nu trotse leerkracht STEM.

Hoewel het niet per se een kinderdroom was, is Maarten stiekem altijd al leerkracht geweest. Een job die voor hem ook echt een passie is. ‘Ik ben geïnteresseerd in elk van mijn leerlingen, maar toch durf ik ook te zeggen: ‘trek uw plan’. Dat is mijn kracht. En ja, ik zeg dat écht. (lacht) Ik geloof oprecht dat dat de enige manier is om dingen te leren: zelf uitzoeken hoe jíj de dingen aanpakt.’

Maarten put voor zijn leermethodes uit eigen ervaring. ‘Ik was zelf niet de beste student op de middelbare school. Ik deed TSO: Elektrische Installaties en Industrieel Onderhoud en had veel moeite met inzicht in technische processen en wiskunde. Het ging niet vanzelf. En dus gaf ik mezelf bijles: ik ging op zoek naar hoe ik moest leren, verzon ezelsbruggetjes en creatieve manieren om dingen te begrijpen.’

En zo begon Maartens carrière al, zonder dat hij het goed en wel besefte, toen hij zelf nog op de schoolbanken zat. ‘Ik maakte proefexamens om mezelf voor te bereiden, maar begon die op den duur ook te delen met mijn klasgenoten. Ik deelde alles wat mijn vrienden ook kon helpen.’

Een passie voor STEM

STEM staat voor Science, Technology, Engineering and Mathematics. ‘Dat zijn vier pijlers die in ons onderwijs, maar ook in onze maatschappij, alleen maar belangrijker zullen worden.’ Het is een overkoepelende term voor al wat met techniek, wiskunde, wetenschap en ontwerp te maken heeft. Dat die vier domeinen deel uitmaken van één groot geheel, wordt volgens Maarten vaak uit het oog verloren.

‘STEM staat voor mij voor de ideale samenleving. We werken allemaal aan hetzelfde project en hebben elkaar daarvoor nodig. We hebben elk been van STEM nodig om een doelstelling te bereiken. STEM wordt vaak geminimaliseerd tot ‘techniciteit’, maar het is alles, de hele rit: ​ ontwerpen, berekenen, onderzoeken, ontwikkelen, evalueren en opnieuw beginnen ontwerpen, berekenen … tot je een probleem hebt opgelost. Geweldig toch, als je dan elke stap in het proces begrijpt?’

(Lees verder onder de foto)

Iedere student zijn eigen pad

‘Ik leer mijn leerlingen graag hun eigen kracht kennen. Dan geef ik als opdracht bijvoorbeeld het maken van een technische tekening op de computer en laat hen helemaal zelf uitzoeken hoe ze daaraan moeten beginnen. Ik zal hen wel een tekenprogramma aanraden en een link naar de handleiding ervan op het bord schrijven. Maar hoè ze het oplossen, dat laat ik open. Ze mogen gerust een eigen programma kiezen waar ze liever mee werken. Je zal zien dat er altijd leerlingen zijn die met een inzicht komen waar ik nog niet aan had gedacht.’

‘Ik ben er al leraar natuurlijk om op vragen te antwoorden en hen vooruit te helpen als ze vastzitten. Maar beginnen is het belangrijkste. Een opdracht starten met ‘Ik kan dat niet’, is geen optie in mijn klas. Ze kunnen het allemaal, dat is echt waar. Er zijn tegenwoordig genoeg tools en bronnen om aan informatie te geraken. Het internet staat vol met glasheldere, simpele how-to-filmpjes. Wat die kinderen vooral nodig hebben is zelfvertrouwen en dat gaan ze niet vinden als ik hen alles voorkauw. Ik vind het zo belangrijk dat ze initiatief durven nemen, fouten durven maken en dan opnieuw durven beginnen.’

Een rondje krachtbal

Om dat voor elkaar te krijgen, is ook de sfeer in een klas belangrijk, vindt Maarten. ‘Ieder kind heeft wel eens nood aan een babbeltje. Ik neem af en toe voor iedere leerling individueel tijd, hoe kort ook. Dat helpt niet alleen de leerlingen verder, het maakt mijn lessen ook interessanter. Als ik weet dat een leerling krachtbal speelt, kan ik maandagochtend even informeren naar hoe zijn match was op zaterdag. Maar ik kan óók mijn lessen heel wat begrijpelijker maken door terug te koppelen naar krachtbal als we het thema krachten behandelen tijdens de les!’

(Lees verder onder de foto)

Story image

Allemaal hetzelfde doel

Dat Maarten een leerkracht in hart en nieren is, mag duidelijk wezen. Zelfs tijdens dit interview geeft hij haast per ongeluk les. ‘Mag ik nog een tip geven aan studenten van de Lerarenopleiding, om af te sluiten? Niet alles draait om lesvoorbereidingen uitschrijven ‘zoals het hoort’. Probeer een lesvoorbereiding eens helemaal om te gooien en denk na over een andere aanpak, laat je creatieve brein knetteren en volg de verschillende onderwijsgroepen op sociale media om je te inspireren. En vraag hulp! Aan stagementoren en docenten, zij hebben de know how en tips & tricks en ondersteunen je graag op Thomas More.’

‘Dat verandert trouwens niet na je opleiding: lesgeven is samen werken. Een lerarenkorps is een hechte gemeenschap, ik voel me nooit alleen op school. Wij zijn altijd samen op zoek naar hoe we leerlingen het beste kunnen helpen. Dat maakt mijn job echt geweldig!’


🧑🏻 Maarten studeerde Leraar Secundair Onderwijs op Campus Kruidtuin in Mechelen.

📍 Ook in Antwerpen, Geel, Turnhout en Vorselaar kan je een lerarenopleiding volgen.

👀 Benieuwd hoe jouw traject eruit kan zien? Contacteer dan de
​opleidingscoördinator. Je vindt hun contactgegevens op onze website.

🤝🏿 Of kom eens kennismaken!

 

#weareMECHELEN Education *Graduated
Over Thomas More Stories

#wearemore! Twintigduizend studenten en een veelvoud aan afgestudeerden bij Thomas More-hogeschool. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Honger nog niet gestild? Check www.thomasmore.be/find-us en volg de takeovers van onze studenten op Instagram.



Thomas More Stories
www.thomasmore.be/campussen