Met goesting voor de klas: hoe Ante en Leen hun weg naar het lager onderwijs vonden

Het begon met een kriebel, een drang om iets te betekenen voor kinderen.
Leen (43) werkte bij de stad Turnhout, Ante (28) was leerkracht Lichamelijke Opvoeding. Allebei wilden ze meer: kinderen zien groeien en hen op alle vlakken begeleiden. Zo kozen ze bewust voor het lager onderwijs. Via het verkort traject aan Thomas More Vorselaar vonden ze hun plek in de klas én bij elkaar. Leen liep stage bij Ante, die het traject enkele jaren eerder afrondde. Het klikte meteen. Wat volgde was een warme en leerrijke samenwerking. En dit schooljaar? Schrijven ze verder aan hun verhaal, als collega’s.

 

Een droom die je moet najagen

Leen werkte jarenlang rond mondiaal beleid bij de stad Turnhout. “Ik had vroeger al een SLO-opleiding gevolgd, en met drie kinderen begon die onderwijsdroom opnieuw te leven. Toch heb ik er lang over nagedacht: het combineren van gezin, werk én opnieuw studeren is niet niks.”

Ante herkent dat gevoel: “Ik was leerkracht Lichamelijke Opvoeding, maar deed af en toe een vervanging in het lager. Dat vond ik zó fijn, dat ik me inschreef voor het verkort traject. Het was toen grotendeels online door corona en ik studeerde voltijds, wat een ander parcours was dan dat van Leen.”

 

Vanaf week één de praktijk in

Leen vertelt hoe ze vanaf de eerste week al stage liep. “Voor je het weet sta je daar, met je eigen lesje. Spannend natuurlijk, maar tegelijk de beste leerschool. Je moet je plan trekken, maar staat er nooit alleen voor. Je krijgt een vaste ankerdocent bij wie je altijd terecht kunt. Dat geeft een gevoel van vertrouwen.”

Ante vult aan: “Wat ik zelf sterk vond, is de samenstelling van de groep. Je zit samen met mensen van allerlei leeftijden en achtergronden. Iedereen kiest hier bewust voor. Dat merk je in de maturiteit, de motivatie, en de betrokkenheid. Dat is echt een ander verhaal dan bij 18-jarigen die soms nog zoekend zijn. Hier voel je: we hebben allemaal een duidelijk doel voor ogen.”

 

Van mentor naar maatjes

Leen liep stage bij Ante, die slechts vier jaar eerder afstudeerde. “Dat vond ik in het begin spannend,” lacht Ante. “Leen is ouder en bracht bakken ervaring mee. Ze is een echte mama: zorgzaam, warm, en met oog voor het hele plaatje. Er was vooral veel wederzijds respect. Ze stond echt open voor feedback, stelde gerichte vragen en groeide zichtbaar.”

Leen: “Ante gaf me veel vertrouwen en creëerde een fijne klasvibe. Tegelijk hield ze de touwtjes goed in handen. Dat vond ik heel inspirerend.”

Leen ontdekte al snel hoe belangrijk het is om feedback als iets vanzelfsprekends te zien. “We gaven elkaar tips en tops, net zoals we dat bij onze leerlingen doen. En vooral: stage is geen examen. Het is een leerschool.” Dat bevestigt Ante: “We hebben er allebei uit geleerd.”

(Lees verder onder de foto's)

 

Een duidelijk doel voor ogen

Het traject is pittig, aldus Leen. “Ik werkte halftijds, had een gezin, huishouden én studeerde. Soms dacht ik: hoe krijg ik dit allemaal rond? Gelukkig waren de docenten en mijn ankerdocent erg bereikbaar. Als het even te veel werd, konden we samen zoeken naar oplossingen.”

Ante: “Wat me opviel in het verkort traject, is de maturiteit: iedereen zit daar met een duidelijk doel. Je voelt het verschil met 18-jarigen, die vaak nog zoekend zijn. Mensen zoals Leen kiezen hier heel bewust voor, zijn attent, betrokken en écht geëngageerd. Zo gaf Leen een kaartje aan een collega wiens moeder gestorven was. Dat maakt het verschil.”

 

Leerkracht zijn is veel meer dan leerstof aanbrengen

“Je doet dit niet voor het verlof,” lacht Ante. “Je doet dit omdat je het verschil wil maken. Wanneer een kind je iets toevertrouwt, besef je: ik beteken iets voor hen. Dat maakt het zo bijzonder.”

Leen: “Tijdens mijn stages voelde ik meteen: dit is mijn plek. Kinderen zien groeien, daar een steentje aan bijdragen… dat is echt waardevol.”

 

Gewoon doen!

Voor Leen en Ante was het verkort traject dé stap naar een betekenisvolle job.

Ante: “Voel je iets kriebelen? Niet twijfelen, ga ervoor!”

Leen: “Het traject is zo waardevol. Mijn advies? Als er een tegenslag is, niet opgeven! Ik hoorde van medestudenten soms teleurstelling “mijn mentor vindt het niet goed en ik stak er zo veel tijd in.” Dat is niet leuk, maar feedback is bedoeld om jou te laten groeien. Met vallen en opstaan leer je het meest!”


Overweeg jij het verkort traject lager onderwijs?

👯‍♂️ ​ Ante en Leen volgden het verkort traject Lager Onderwijs op campus Vorselaar.

🎓 ​ Het traject is bedoeld voor wie al een bachelor of master heeft.

📅 ​ Je kan starten in september en februari.

🧑🏻‍🏫 ​ Je combineert 1 dag les met 2 dagen stage per week.

🛟 Als je werkzoekend bent en studeert voor een knelpuntberoep, kan dat met hulp van VDAB.

Meer weten? Volg een online infomoment of neem contact op met de opleidingscoördinator.

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Thomas More. Hier gebeurt het.

Hier begint het. Aan de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een community van bijna 22.000 studenten, medewerkers en onderzoekers. En een veelvoud aan afgestudeerden. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Hier gebeurt het.

Neem contact op met

marcom@thomasmore.be

www.thomasmore.be