'Mijn blik verbreden en tegelijk een ander helpen, zalig!'

'Mijn blik verbreden en tegelijk een ander helpen, zalig!'

Aline combineert het labo met sociaal engagement

Aline heeft als grote talent dat ze van alles iets leuks kan maken. ‘Ik vind gewoon heel veel interessant!’, zegt ze. En dus combineert ze haar liefde voor wetenschap en mens met haar nieuwsgierigheid in de opleiding Farmaceutische en Biologische Laboratoriumtechnieken. En ondertussen ontwikkelt ze zichzelf als sociaal ondernemer terwijl ze de wereld een beetje mooier maakt in het ICE Honours programma van Thomas More.

‘Op de middelbare school volgde ik Techniek en Wetenschappen. De vakken die ik toen leuk vond waren chemie en alles wat met het menselijk lichaam te maken heeft. Dus koos ik eerst voor Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie. Een leuke opleiding, maar na een jaar merkte ik toch dat het niet helemaal mijn ding was.’

Aline werkt graag met haar handen, maar misschien toch liever achter de schermen van het ziekenhuis dan in de behandelkamer zelf. ‘Farmaceutische en Biologische Laboratoriumtechnieken combineert alles wat ik interessant vind. De biologie en chemie die achter de mens schuilgaat, uitpluizen om hem vervolgens met die kennis verder te helpen, geweldig!’

Een lievelingsvak …

‘Oh nee, moet ik kiezen? Ik vind net de afwisseling tussen de verschillende domeinen enorm interessant en geraak een vak dus niet gauw beu. Maar als het moet, dan kies ik voor werken met toestellen. Gentechnologie of Pharmaceutical Analysis bijvoorbeeld, ook immunologie vind ik super interessant. Oei dat zijn er dan toch weer drie!’

Het mag duidelijk zijn dat Aline blij is met haar tijd op school. ‘Dit is een richting met veel contacturen omdat je het vak nu eenmaal in de praktijk moet leren en er dus veel labo’s worden gegeven. Dagen van halfnegen tot halfzes zijn niet uitgesloten. Gelukkig vliegt de tijd tijdens een labo, omdat je constant bezig bent.’

(Lees verder onder de foto)

Ons kent ons

‘De sfeer op de campus is leuk en gezellig. Ik kom hier graag. De docenten zijn enorm begrijpend, staan altijd open voor vragen en maken echt tijd om je dingen bij te leren. Bovendien werk je met een vaste trajectbegeleider, dat maakt de drempel om hulp te vragen veel kleiner.’

‘Gedurende je drie studiejaren komen dezelfde docenten vaak terug, je leert elkaar zo heel goed kennen. Ik ben net begonnen met mijn stage en vind het geweldig. Die stageplek wordt persoonlijk voor je gezocht door de docenten en ik ken niemand die niet tevreden is. Dat toont dat ze ons hier echt kennen, ze weten waar we goed in zijn en waar onze interesses liggen.’

'Er wordt net verwacht dat wij probleemoplossend denken en protocollen optimaliseren'

Optimaal!

En de interesses van Aline liggen dus voornamelijk bij de toestellen in het labo zelf. ‘Mensen denken vaak dat je als laborant voorgeschreven protocollen zonder nadenken moeten uitvoeren. Niks is minder waar, er wordt net verwacht dat wij probleemoplossend denken en protocollen optimaliseren.’ Optimaliseren, het woord zal een paar keer vallen tijdens ons gesprek.

‘Het is ook zo iets belangrijks en leuks. Op mijn stage nu bijvoorbeeld mag ik bijvoorbeeld point-of-care toestellen testen en optimaliseren. Dat zijn machientjes waarmee je in het dagelijkse leven tests kan doen, om je suiker te meten als je diabeet bent bijvoorbeeld. Als ik erin slaag die procedures gebruiksvriendelijker te maken, maak ik het leven van de laborant én van de patiënt gemakkelijker!’ ​

Werken aan jezelf

Aline steekt graag de handen uit de mouwen, neemt initiatief en helpt anderen graag vooruit. En dus was ze de perfecte kandidaat voor het bijna nieuwe ICE Honours programma van Thomas More.

ICE Honours is een programma voor studenten die graag dat tikkeltje extra willen, die willen leren ondernemen en tegelijk een impact op de wereld creëren. Studenten uit verschillende richtingen komen wekelijks bij elkaar om bij te leren, elkaar en zichzelf uit te dagen en eigen gekozen sociale projecten op poten te zetten.

‘Het vraagt een groot engagement, maar is tegelijk ook helemaal op jouw maat gemaakt. Niks moet, iedereen die hieraan meedoet, doet dit voor zichzelf. We geven zelf aan wat we willen bij leren, welke gastsprekers we willen en wat voor projecten we willen uitwerken.’

(Lees verder onder de foto)

Spelen en leren

‘Mijn groep en ik hebben in samenwerking met Ethiopische studenten gewerkt aan een project rond het weerbaar maken van jongeren met behulp van een bordspel. We zijn naar Ethiopië gegaan om onze collega’s daar te ontmoeten en samen na te denken over wat dat betekent, weerbaarheid en persoonlijke grenzen. Twee heel verschillende culturen die samen nadenken over een belangrijk onderwerp als dit, niet gemakkelijk, maar zo interessant. Het verbreedt je blik.’

‘Deze extra opleiding heeft voor mij echt veel betekend. Ik heb hard aan mezelf gewerkt en ben enorm gegroeid. Ik heb leren reflecteren, presenteren, samenwerken, ideeën pitchen, mijn zenuwen onder controle houden. Of ja, dat laatste lukt me nog niet helemaal, maar toch al een pak beter dan voorheen!’ (lacht)

Nieuw avontuur

En volgend jaar? ‘Ik voel me echt volledig klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Klaar voor een nieuw avontuur! In de verre toekomst misschien binnen een forensisch team. Ik denk dat die job mentaal best wat van je vraagt, dus dat is iets voor later, als ik wat ouder ben en zelf wat weerbaarder. En tot het zo ver is, wil ik graag in een bedrijf gaan werken om technieken en toestellen te …’ Optimaliseren? ‘Heel graag!’


πŸ§ͺ Aline volgt de opleiding Farmaceutische & Biologische Laboratoriumtechnologie op de campus in Geel.

πŸ‘€ Benieuwd hoe jouw traject eruit kan zien? Contact dan de opleidingscoördinator. Je vindt hun contactgegevens op onze website.

🀝🏿 Of kom eens kennismaken!

 

πŸ“ Geel Biowetenschappen & Chemie
Over Thomas More. Hier gebeurt het.

Hier begint het. Aan de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een community van bijna 22.000 studenten, medewerkers en onderzoekers. En een veelvoud aan afgestudeerden. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Hier gebeurt het.