Onderzoekers Thomas More leren vakleerkrachten VR te gebruiken in de klas
Praktijkgericht onderzoek bij Thomas More. Hier is het te doen.
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts heeft een plan klaar om virtuele realiteit uit te rollen in technische en beroepsscholen. Naast het vrijstellen van budget voor materiaal en software, wordt er ook geïnvesteerd in begeleiding en professionalisering van vakleerkrachten. Die rol vult Thomas More-hogeschool in.
Met de toegekende subsidie bouwt Thomas More haar lerend netwerk 'VR in Vlaanderen' verder uit. De komende drie jaar zal Thomas More leerkrachten in technische en beroepsscholen actief begeleiden om VR te gebruiken in de klas. Onderzoeker Carl Boel spreekt van "een revolutie in het onderwijs."
Boel zal samen met collega's de leerkrachten professionaliseren. "Wereldwijd hebben ze ons dit nergens voorgedaan", zegt Boel. "Normaal betaal je als school 350 euro voor een VR-bril, en dan heb je nog geen laptop met de juiste software. Die zorg gaan wij nu volledig wegnemen uit de scholen."
Leerkrachten zullen kunnen aanleren hoe ze VR moeten gebruiken op een verantwoorde en didactische manier. "Je moet eerst de theorie inleiden en dan pas overgaan tot de VR, niet omgekeerd", zegt Boel. "Zo kunnen leerlingen op een veilige manier oefenen met dure, virtuele machines zonder ze kapot te maken. Ook een chemisch laboratorium kunnen we digitaal bezoeken zonder dat er iets ontploft in het echt."
Binnen Thomas More-hogeschool doen we aan praktijkgericht onderzoek. Hiermee ontwikkelen we nieuwe kennis, inzichten en innovatieve producten of diensten. We passen wetenschappelijke kennis toe in specifieke professionele situaties en stimuleren op die manier innovatie bij bedrijven en in de maatschappij.
👉🏽 Nieuws en verhalen vanuit onderzoek.
👉🏿 Meer info.