“Probeer iets te vinden wat je écht graag doet. Iets wat niet aanvoelt als school, maar als hobby”

“Probeer iets te vinden wat je écht graag doet. Iets wat niet aanvoelt als school, maar als hobby”

Philippe studeerde marketing

Nog niet overtuigd van je opleiding? Of zelfs nog geen idee welke richting je op wil gaan? Laat je inspireren door het verhaal van Philippe Kerssebeeck. Zijn derde keuze bleek uiteindelijk de goede.

“In het secundair studeerde ik Economie-Moderne Talen. Op het einde daarvan hadden mijn leerkrachten mij de hogeschoolopleiding Accountancy-Fiscaliteit aangeraden. Ik heb dat advies gevolgd, maar dat bleek niet de beste zet. Na een jaar ben ik dan overgestapt op Handelswetenschappen, maar ook daar zat ik niet op mijn plaats. Uiteindelijk heb ik voor Marketing gekozen, waarmee het wél klikte.”

“Marketing is namelijk een opleiding waarbij je je in uiteenlopende domeinen verdiept. Er zal altijd wel iets bij zijn dat je minder boeit, maar daar staan er dan bij wijze van spreken vijf domeinen tegenover die je wél de max vindt. Zo ben ik van nature niet heel creatief. Dat komt uiteraard wel aan bod in de opleiding, maar je moet even goed analytisch kunnen denken, kunnen verkopen … Die variatie was heel leuk. Door die heel brede insteek kan je bovendien nadien alle kanten uit, en dat idee trok mij geweldig aan.” 

“Hoe ik bij die opleiding ben terechtgekomen? Ik heb wat opzoekingswerk gedaan op internet en ben te rade gegaan bij mensen die de opleiding ook hebben gevolgd, waarna ik me op de infodag in september meteen heb ingeschreven. Omdat ik dat moment echt wel voelde dat er een match was. De keuze voor Thomas More als hogeschool was vooral een praktische, aangezien ik zelf in Mechelen woon. Maar ook de inhoud speelde natuurlijk mee. Bovendien kon ik uit mijn jaar Accountancy-Fiscaliteit al wat vakken meenemen.” 

(Lees verder onder de foto's)

Maar ook los van dat alles is Philippe vol lof over zijn studietijd aan de hogeschool. “Ik vond het vooral heel aangenaam om aan campus De Vest in relatief kleine groepen les te krijgen, zodat de docenten ook echt aanspreekbaar waren. Verder werden we geprikkeld om ook buiten de lessen onze kennis te verbreden. Ten slotte vond ik de twee reizen die we met de opleiding hebben gedaan echt more: Parijs en Boedapest gaven ons de kans onze medestudenten op een unieke manier beter te leren kennen.” 

Vandaag werkt Philippe Kerssebeeck als junior marketeer bij SMA Benelux, een job die hij amper een maand na afstuderen al te pakken had. Kan hij daar de skills inzetten die hij tijdens zijn opleiding aanleerde en -scherpte? “Absoluut. Zeker omdat de opleiding heel goed de trends binnen en de noden van bedrijven opvolgt. Zo kregen wij het nieuwe vak Digital Analytics & Dashboards, waar bedrijven vandaag sterk op inspelen. Ook mijn huidige werkgever. Handig dus dat ze iemand in huis konden halen die thuis is in gegevensverwerking.” 

Of Philippe nog een tip heeft voor studenten die, net als hij destijds, niet helemaal zeker zijn van hun studiekeuze. “Twijfelen is helemaal ok”, antwoordt hij. “Je mag alleen geen schrik hebben om uiteindelijk iets te proberen. Akkoord, er zijn heel veel opleidingen, maar waag gewoon de sprong en probeer iets te vinden dat je écht graag doet. Iets wat niet aanvoelt als school, maar als een hobby. Het zal altijd wel ergens aanvoelen als werken, maar als je ervan houdt, neem je dat er met plezier bij.”


Kies jij, net als Phlippe, voor een opleiding Marketing? Of toch eerder getriggerd door Accountancy-Fiscaliteit? Je vindt alle info via de links op onze website!
#weareMECHELEN Business & Tourism *Graduated
Over Thomas More

#wearemore! Twintigduizend studenten en een veelvoud aan afgestudeerden bij Thomas More-hogeschool. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Honger nog niet gestild? Check www.thomasmore.be/find-us en volg de takeovers van onze studenten op Instagram.



Thomas More
www.thomasmore.be/campussen