‘Op de markt zijn alle klanten onze choukes en schattekes'

‘Op de markt zijn alle klanten onze choukes en schattekes'

Tien vragen aan Rani

Als kleinkind van een familiebedrijf is het niet gek dat Rani kiest voor een bachelor Bedrijfsmanagement. Maar dat betekent niet dat ze het bedrijf wilt overnemen, haar hoofd ontploft van de ideeën die ze zelf wilt waarmaken!

👩🏽 Rani Struyf
​💹 Opleiding Bedrijfsmanagement, keuzetraject Business en Management
​🚩 Campus De Vest, Mechelen

1. Waarom heb je voor een opleiding Bedrijfsmanagement gekozen?

Ik kom uit een familie van zelfstandigen. Zaken doen is bij ons de normaalste zaak van de wereld. Dat ik terecht ben gekomen in de opleiding Bedrijfsmanagement stond dus in de sterren geschreven. Al van toen ik kind was droom ik er van om ondernemer te zijn. Als bloemist! Of als uitbater van een sportwinkel, ik sport heel graag. Maar ook de familiezaak overnemen is eventjes een plan geweest.

2. Wat voor zaak heeft jouw familie?

Een koffiebranderij. De Kraanvogel in Mechelen. Wij staan op de markt en leveren aan winkels en horecazaken. De Kraanvogel is een echt familiebedrijf, ook naar de klanten toe. We liggen op de Nekkerspoel, dichtbij de stad en zijn heel bereikbaar. Onze poort staat altijd open zodat onze klanten gewoon binnen kunnen komen om koffie te halen. Op de markt zijn alle klanten onze choukes en schattekes, als we de namen niet meer weten. (lacht)

3. Maar de zaak overnemen is niet je ambitie?

Niet meer. Dat is het wel eventjes geweest. Mijn opa en zijn broer hebben de deuren van de koffiebranderij voor het eerst geopend in april 1949. Bijna alle kinderen en kleinkinderen die volgden, hebben gespeeld met het idee om mee in de zaak te stappen. Zelfs de achterkleinkinderen van nog geen tien jaar die nu rondlopen in het bedrijf dromen al van hun job later bij De Kraanvogel. Zo'n familietraditie spreekt tot de verbeelding, natuurlijk.

Maar met ouder te worden heb ik ingezien dat een koffiebranderij leiden heel zwaar werk is. Er komt zoveel meer bij kijken dan je denkt. Ook smaakgevoeligheid is belangrijk en dat mis ik. Ik heb bovendien altijd super veel ideeën, voor eigen ondernemingen. Stilzitten staat niet in mijn woordenboek. Ook een familietrekje. (lacht)

(Lees verder onder de foto's)

4. Waarom heb je gekozen voor het keuzetraject Business en Management?

Ik wil vooral graag werken aan een brede bedrijfskundige basis, met kennis en communicatie als belangrijkste bouwstenen. Dat vind ik helemaal terug in het traject.

Bij Syntra heb ik een opleiding tot uitvaartondernemer gevolgd, met het idee om ook echt een uitvaartcentrum te starten. Maar de opleiding Business en Management heeft mijn blik verder verruimd. Er zijn nog zoveel andere opties, kansen en doorgroeimogelijkheden!

5. Als je 2 minuten en 15 seconden krijgt. Hoe zou je het keuzetraject dan omschrijven?

6. Wat wil je doen als je bent afgestudeerd?

Na Business en Management zou ik graag nog Supply Chain Management bijstuderen. Met dat vak heb ik kennis gemaakt in mijn huidige opleiding. Zo is die bal weer aan het rollen gegaan. Die uitvaartonderneming zal dus nog eventjes moeten wachten.

7. Waarom heb je voor Thomas More gekozen?

Ik ben mijn studententijd gestart bij een andere hogeschool in Antwerpen. Na het middelbaar lonkte de grote stad. Antwerpen was hip en cool en ik kon samen studeren met vriendinnen. Maar echt gelukkig was ik daar niet.

8. Hoe kwam dat?

Het pendelen was niet tof en ik voelde mij als Mechelaar toch een buitenbeentje tussen de Antwerpenaren. De sfeer op die hogeschool was ook heel formeel. Sommige studenten vonden dat net een voordeel. Maar ik niet. Ik ben echt een babbelmie. Ik wil interactie in de lessen en een band met de docenten.

Bij Thomas More voel ik mij echt thuis. De drempel tussen studenten en docenten is heel laag. Ik durf hier stappen te zetten en groei als ondernemer. Zalig!

9. ​ Wat zijn jouw talenten?

Verkoop! Zonder twijfel. Daar komt dat graag babbelen weer perfect van pas. (lacht) Het vak 'sales' is dan ook een van mijn lievelingsvakken. Hoe reageer je op een onverwachte reactie van een klant? Wat doe je met negatieve feedback? Heel interessant vind ik die dingen.

10. ​ Wat is je lievelingskoffie?

De Melange d'Amour van bij ons! Een zachte koffie met veel smaak, waardoor je er meerdere tassen op een dag van kan drinken.

#weareMECHELEN Business & Tourism
Over Thomas More Stories

#wearemore! Twintigduizend studenten en een veelvoud aan afgestudeerden bij Thomas More-hogeschool. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Honger nog niet gestild? Check www.thomasmore.be/find-us en volg de takeovers van onze studenten op Instagram.



Thomas More Stories
www.thomasmore.be/campussen