Toerisme is dood. Leve het toerisme!

Toerisme is dood. Leve het toerisme!

Belang van professionele reisexperten zal alleen maar toenemen

De toeristische sector zit in de hoek waar de klappen vallen. Corona sluit tijdelijk de deuren van hotels, musea en restaurants. Cruiseschepen blijven aan wal, vliegtuigen aan de grond. En toch ligt met een diploma Toerisme en Recreatiemanagement de wereld binnen de kortste keren opnieuw aan je voeten. "Dit is niet de eerste crisis die onze sector treft. We weten dus uit ervaring dat het toerisme sneller dan verwacht weer op de kaart zal staan. Het nieuwe toerisme. Dat wel. En daar hebben we jonge creatieve professionals voor nodig," vertelt Koen van den Bosch, CEO van de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR) en docent bij Thomas More-hogeschool.

Als belangrijkste beroepsvereniging voor reisbureaus in België volgt de VVR de impact van het coronavirus op de toeristische sector op de voet. "Achter de schermen wordt er nog steeds keihard gewerkt om reizigers te repatriëren en vakanties om te boeken. Het is alle hens aan dek om dat allemaal in goede banen te leiden," vult Koen van den Bosch aan.

Ook bij An Reynders, salesmanager voor Iberostar Hotels en Resorts in de Benelux, klinkt eenzelfde verhaal. "Wij zijn zwaar getroffen door de crisis. We hebben onze hotels beetje bij beetje moeten sluiten. Maar werken nu al druk aan de heropstart."

Dichter bij huis meet Peter Craeymeersch, directeur Kursaal en Toerisme Oostende, de schade op. "Met het mooie weer tijdens de Paasvakantie had onze kust een van de beste vakanties ooit kunnen beleven. We staan voor een grote uitdaging om ervoor te zorgen dat de hotels, restaurants, cafés en handelszaken terug goede zaken doen. Dat we opnieuw heel wat toeristen met een brede smile over de zeedijk kunnen zien flaneren."

De wonden zijn diep. Maar toch is het geloof in een snelle relance groot, bij alle partijen. Piet Demeyere, woordvoerder van TUI Belgium, zit al meer dan twintig jaar in het vak. "Voor wie schrik heeft dat dit heel lang zal duren, kan ik één ding zeggen: dit is niet de eerste crisis die de toeristische sector treft. We hebben de bankencrisis gehad, aswolken, aanslagen … allemaal momenten waarop het even heel donker werd. Maar waarbij sneller dan we ooit hadden kunnen vermoeden, de zaken weer op gang zijn gekomen."

Daar is ook An Reynders het volmondig mee eens. "Mensen zitten in lock-down, kunnen niet verder dan de kerktoren. Dat moedigt de drang om te reizen aan.  We hebben veel kunnen sparen. Mensen hebben zin om te vertrekken. Binnen de kortste keren zijn onze reisagenten opnieuw volop dromen aan het ontwikkelen voor hun klanten."

"Toerisme gaat om genieten. Dat zullen we ook na corona blijven doen. Misschien niet op dezelfde manier. Samen met mensen uit de sector hebben we de voorbije jaren gezocht en geëxperimenteerd hoe we toerisme beter kunnen maken. Beter kunnen organiseren. Misschien kan deze crisis dat proces wel versnellen. Voor die nieuwe aanpak hebben we straks veel nieuwe collega's nodig," stelt Erik Hennes, regiocoördinator Toerisme Meetjesland.

"Mensen zitten in lock-down, kunnen niet verder dan de kerktoren. Dat moedigt de drang om te reizen aan. "
​An Reynders

Dat de sector niet bij de pakken blijft zitten is duidelijk. "We kijken nu al verder dan corona. We kijken naar een nieuw normaal in het reizen dat eraan komt in het post-coronatijdperk," stelt Koen van den Bosch. "En daarvoor hebben we jonge nieuwe professionals nodig. Professionals die de juiste competenties hebben. Jong bloed dat creatief kan meedenken om het nieuwe reizen mee vorm te geven. Toerisme is bovendien een belangrijke speler in de wereldeconomie. Als je kijkt naar het BNP van heel wat landen, speelt toerisme daar een zeer belangrijke rol."

"We kijken nu al verder dan corona. Naar een nieuw normaal in het reizen. En daarvoor hebben we jonge professionals nodig."
​Koen van den Bosch

"Geen enkele sector is zo gepassioneerd als de onze," weet An Reynders. "Twijfel je aan een opleiding Toerisme en Recreatiemanagement? Niet twijfelen! We kunnen de komende jaren heel wat nieuw jong bloed gebruiken. Wees welkom!" Peter Craeymeersch vult aan: "Als je nu de kans krijgt om voor toerisme te gaan werken, moet je die ten volle grijpen!"

Sjobe Schellens, UniTrips, heeft de afgelopen weken ook de handen vol gehad. "We hebben mensen teruggehaald uit het buitenland, reizen verzet, klanten op de hoogte gehouden van de adviezen van de veiligheidsraad. Een hele klus! En net dààr wordt het belang en de waarde van een goede reisprofessional bewezen. In de toekomst zullen wij nog veel belangrijker worden. Mensen gaan bij hun keuze van bestemming nog meer rekening houden met gezondheidszorg, veiligheid … Alleen wij, als reisprofessionals, kunnen daar voldoende in adviseren en informeren. De reisprofessional is niet dood. Integendeel! We worden steeds belangrijker in de toekomst." Lang leve het toerisme!


 Neem een hoge vlucht met onze opleiding Toerisme en Recreatiemanagement.

 

Over Thomas More. Hier gebeurt het.

Hier begint het. Aan de grootste hogeschool van Vlaanderen. Een community van bijna 22.000 studenten, medewerkers en onderzoekers. En een veelvoud aan afgestudeerden. Dat is een onuitputtelijke bron aan verhalen. Hier gebeurt het.